Hallituksen ydinvoimapäätös ei edistä tehokasta ja kestävää energiantuotantoa ja -kulutusta

WWF Suomen mukaan Suomi on hukkaamassa mahdollisuuttaan siirtyä tielle, joka johtaisi tehokkaampaan ja kestävämpään energiatulevaisuuteen. Hallitus päätti tänään esittää eduskunnalle kahden ydinvoimalan rakennusluvan myöntämistä.

WWF Suomen mukaan lisäydinvoiman rakentaminen ei ole tarpeellista. Tulevaisuudessa energiantarve vähenee kun kansantalous palveluvaltaistuu, energiatehokkuus paranee entisestään ja älykkäät sähkömarkkinat ohjaavat sähkön käyttöä tehokkaampaan suuntaan. Tämä käy ilmi WWF Suomen Gaia Consulting Oy:lta tilaamasta älyenergiaa koskevasta selvityksestä. Selvitys julkistetaan 3. toukokuuta.

WWF Suomi kannustaakin kansanedustajia hylkäämään hallituksen ydinvoimapäätöksen.

”Ehdottomasti halvin ja kannattavin tapa vähentää päästöjä ja pienentää omaa sähkölaskua on energiatehokkuuden parantaminen. Nyt näyttää siltä, että hallituksen esitys perustuu ylimitoitettuihin sähköntarvearvioihin eikä siinä ole huomioitu energiatehokkuustoimenpiteiden vaikutuksia”, toteaa WWF Suomen ilmasto-ohjelman päällikkö Karoliina Auvinen.

Maailman suurimman luonnonsuojelujärjestön WWF:n mielestä ydinvoima ei ole kestävä tapa tuottaa energiaa.

Lisätietoja:

Ilmasto-ohjelman päällikkö Karoliina Auvinen, WWF Suomi, 050330 5418, karoliina.auvinen@wwf.fi

WWF:n ydinvoimakanta

WWF Suomi on osa kansainvälistä WWF-verkostoa, joka työskentelee maailman ainutlaatuisimpien luontokokonaisuuksien ja uhanalaisimpien lajien pelastamiseksi. WWF:n tavoitteena on maapallo, jossa ihmiskunta elää sopusoinnussa luonnon kanssa. Tavallisten ihmisten lahjoitukset mahdollistavat WWF:n työn.

Erilaisia tukitapoja internetissä: www.wwf.fi/tue_toimi