Opiskelijat polkevat saimaannorpan tueksi

Mikkelin ammattikorkeakoulu järjestää yhteistyössä WWF:n kanssa pyöräilytempauksen, jossa opiskelijat polkevat 2.-6.8. välisenä aikana Hangosta Mikkeliin. Mereltä Saimaalle kulkeva hyväntekeväisyystempaus järjestetään Saimaan uhanalaisimman eläinlajin, saimaannorpan, suojelemiseksi.

Mikkelin ammattikorkeakoulu järjestää yhteistyössä WWF:n kanssa pyöräilytempauksen saimaannorpan hyväksi. Viiden päivän aikana opiskelijat polkevat noin 400 kilometrin matkan Hangosta Mikkeliin. Hyväntekeväisyystempauksen tarkoituksena on levittää tietoa saimaannorpan (Phoca hispida saimensis) nykytilasta ja suojelusta sekä kerätä varoja norpan suojeluun. Keräystavoitteena on 10 euroa jokaista poljettua kilometriä kohden. WWF kanavoi keräyksen tuoton norpan suojelutyöhön. Tempaus haastaa myös yritykset ja yksityishenkilöt mukaan saimaannorpan suojeluun.

Viiden maakunnan kautta kulkevalla reitillä opiskelijat testaavat samalla Mikkelin ammattikorkeakoulun uusia kampus-jopoja. Lainakäyttöön tulevien pyörien avulla voidaan vähentää autoilua kampuksilla sekä kannustaa ihmisiä terveelliseen hyötyliikuntaan ja ekologiseen liikkumiseen.

”Halusimme yhdistää kampus-jopojen noutoon hyväntekeväisyystempauksen, ja saimaannorppa oli hyväntekeväisyyskohteeksi luonteva valinta. Mikkelin ammattikorkeakoulun kampukset sijaitsevat Saimaan rannalla, ja haluamme omalla panoksellamme olla mukana rakentamassa norpalle valoisampaa tulevaisuutta”, kertoo tapahtumatuottaja Olli Järvenkylä MAMK:sta.

WWF aloitti saimaannorpan suojelun vuonna 1979, ja aktiivisten suojelutoimien ansiosta saimaannorppakanta on säilynyt ja kasvanut Saimaalla. Saimaannorppa on silti yhä maailman uhanalaisimpia hylkeitä. Saimaannorppaa uhkaavat erityisesti pesintäaikaiset häiriöt, kalanpyydykset, ilmastonmuutoksen vaikutukset ja erilaiset ympäristömyrkyt. Saimaannorppia arvioidaan olevan nykyisin enää noin 260.

”On ilahduttavaa että tällaisilla alueellisilla tempauksilla kerätään tukea norpan suojeluun. Tukirahoilla voimme muun muassa rahoittaa saimaannorpan poikaslaskentoja. Tuemme myös norpan talviseurantaa, jonka avulla suojelutoimet osataan kohdistaa tehokkaimmin”, kertoo viestintäjohtaja Anne Brax WWF Suomesta.

Mereltä Saimaalle -tempauksen ajan liikkuva infopiste pysähtyy pyöräreitin varrella eri paikkakunnilla. Infopisteellä on muun muassa mahdollisuus saada tietoa saimaannorpan suojelusta ja osallistua Voita kampus-jopo käyttöösi! –kilpailuun. Liikkuvan infopisteen tarkat paikat ja aikataulut alla.

Lisätiedot:
Tapahtumatuottaja Olli Järvenkylä, MAMK, p. 040 868 6445