15 suomalaista hyväntekeväisyysmatkalle Nepaliin – koossa jo yli 75 000 euroa

KAPUA 2011-hankkeessa 15 suomalaista kerää varoja Nepalin luonnon ja ihmisten hyväksi. Hanke kulminoituu tänään perjantaina 4.11. alkavaan Nepalin matkaan, jonka aikana ryhmä pääsee tutustumaan avustuskohteisiin, joihin he ovat keränneet varoja, sekä tavoittelemaan maan korkeinta vaellushuippua Mera Peakia. Ryhmä on onnistunut keräämään sadantuhannen euron tavoitteestaan jo 75 766 euroa.

KAPUAn keräämät varat ohjataan WWF:n ja Väestöliiton yhteiseen hankkeeseen Nepalin maaseudulla. Terain alueen suuri väestönkasvu ja köyhyys ovat johtaneet lisääntyvään riippuvaisuuteen hauraista ja hupenevista luonnonvaroista. Mahdollisuus päättää ja ajoittaa lasten syntymä on ennen kaikkea ihmisoikeuskysymys. Perhesuunnittelulla on myönteisiä vaikutuksia myös köyhyyden vähenemiseen, naisten asemaan ja ympäristön tilaan. Muun muassa maaseudulla kiertäviä klinikoita tukemalla, kastelualtaita rakentamalla, mikroluotoilla sekä asenteisiin vaikuttavilla kampanjoilla voidaan konkreettisesti vaikuttaa Nepalin tulevaisuuteen.

– YK:n juuri ilmestynyt inhimillisen kehityksen raportti toteaa, että naisten heikko yhteiskunnallinen asema vaarantaa luonnonvarojen kestävän käytön samalla kun ympäristöongelmat kohdistuvat rajuimmin juuri naisiin. Hankkeemme edistää kestävää kehitystä esimerkiksi parantamalla naisten tulonansaintakeinoja ja terveydentilaa. Metsiä suojellaan muun muassa rakentamalla vähemmän polttopuita tarvitsevia liesiä, toteaa WWF Suomen suojeluasiantuntija Tanja Pirinen.

Kapuajat ovat keränneet varoja ennen matkaa ja tulevat jatkamaan keräystä palattuaan Suomeen. Jokaisen kapuajan keräystavoite on euro jokaisesta metristä Mera Peakin huipulle, yhteensä siis 6462 euroa. Osallistujat maksavat itse matkakulunsa.

– Kapuajien varainkeruuideat ovat olleet todella kekseliäitä: on leivottu limppuja, virkattu perhosia, kiipeilty, myyty kirpputorilla, jumpattu sekä järjestetty lounaita ja elokuvailtoja. Myös yrityksiltä saatu tuki edesauttaa keräystavoitteen saavuttamista, kertoo hankkeen koordinaattori Suvi Aarnio.

Lisätietoja KAPUA-hankkeesta:

KAPUA-koordinaattori Suvi Aarnio, Aidventures Oy: suvi@kapua.fi, p. 050 440 5534

www.kapua.fi

Lisätietoja WWF:n ja Väestöliiton hankkeesta:

Projektikoordinaattori Sini Karusto: sini.karusto@vaestoliitto.fi p. 040 180 1116

Suojeluasiantuntija Tanja Pirinen: tanja.pirinen@wwf.fi, p. 040 8400058