Norsujen teurastus jatkuu Kamerunissa armeijan väliintulosta huolimatta

Kamerunin hallitus määräsi kaksi viikkoa sitten sotilaat suojelemaan Bouba N’Djidan kansallispuiston norsuja sen jälkeen kun salametsästäjät olivat teurastaneet satoja niiden lajitovereita. WWF on hyvin huolestunut uutisista, joiden mukaan salametsästys jatkuu entisellään ja yksi sotilas on kuollut. Sotilaat saapuivat alueelle liian myöhään ja heitä oli liian vähän, jotta he olisivat voineet estää salametsästäjien toiminnan. On todennäköistä, että ainakin puolet kansallispuiston norsupopulaatiosta on tapettu.

WWF haluaa Kamerunin presidentiltä Paul Biyalta konkreettisen lupauksen, että hän tekee kaikkensa jäljellä olevien norsujen suojelemiseksi ja tappajien tuomiseksi oikeuden eteen. WWF pyytää myös presidentti Biyaa laajentamaan suojelua muihin Kamerunin kansallispuistoihin, joiden villieläimiä uhkaa samoin salametsästys. WWF on jo vuosia varoittanut hallitusta, että maan puistonvartijat eivät ole tarpeeksi koulutettuja tai varusteltuja voidakseen vastata salametsästykseen sen koko laajuudessa, voimakkuudessa ja järjestäytyneisyydessä. Puistonvartijat menettävät henkensä taistelussa salametsästäjiä vastaan.

”Afrikassa luonnonsuojelu tarkoittaa käytännössä usein viranomaisten ja salametsästäjien välistä sotatilaa. Poliittisen ja taloudellisen epävakauden sekä köyhyyden vallitessa on vaikea luoda kestäviä rakenteita ja malleja luonnon suojelemiseksi. Salametsästyksen vastainen toiminta onkin monesti viivytystaistelua, jossa toivotaan, että keskeiset ongelmat saadaan riittävässä määrin ratkaistua, jotta puistonvartijoiden ei tarvitsisi mennä päivittäin metsään henkensä kaupalla”, kertoo WWF Suomen Sansibarilla työskentelevä kansainvälisen ohjelman päällikkö Sami Tornikoski.

Bouba N’Djidan salametsästäjien kerrotaan tulevan Tšadista ja Sudanista. WWF kehottaakin Kamerunia lähtemään näiden maiden hallitusten kanssa yhdessä koordinoituun iskuun salametsästäjiä vastaan. WWF on tarjonnut apuaan, mikäli Kamerun naapureineen lähtee toimiin asiassa.

Lisätietoja: Sami Tornikoski, WWF Suomen kansainvälisen ohjelman päällikkö

sami.tornikoski@wwf.fi p. +255 778 937 656

Tiedote 2.3.2012: Sotilaat suojelemaan Kamerunin kansallispuiston norsuja

Blogi 5.3.2012: Liian järkyttävää julkaistavaksi?