WWF palkitsi Esa-Pekka Salosen työstä Itämeren hyväksi

WWF pitää Salosen, Valeri Gergijevin ja Michael Tydénin perustamaa Itämerifestivaalia merkittävänä Itämeren tilan esiintuojana ja rohkaisevana esimerkkinä työssä puhtaamman meren puolesta.

WWF on myöntänyt tämänvuotisen Baltic Sea Leadership –palkinnon kapellimestareille Esa-Pekka Saloselle ja Valeri Gergijeville sekä tukholmalaisen Berwaldhallen-konserttitalon konserttitalopäällikölle Michael Tydénille. Palkinto myönnetään kolmikolle 10-vuotisjuhlavuottaan viettävän Itämerifestivaalin perustamisesta.

Berwaldhallenissa vuosittain järjestettävä Itämerifestivaali on muodostunut yhdeksi Pohjois-Euroopan suurimmista ja tärkeimmistä klassisen musiikin festivaaleista. Salosen, Gergijevin ja Tydénin perustaman tapahtuman tavoitteena on tuoda yhteen Itämeren alueen ihmisiä, joita kiinnostaa klassinen musiikki, ympäristö ja johtajuus. Palkinnon perusteluissa todetaan, että nämä festivaalin kolme teemaa ovat voimakas vertauskuva Itämeren alueen maiden yhteydestä ja tärkeä inspiraation lähde työssä meren hyväksi.

”Festivaali on tuonut voimakkaasti esille Itämeren tilaa ja rohkaissut huolestuneita kansalaisia ja päätöksentekijöitä vaikuttamaan asiaan. Salonen, Gergijev ja Tydén ovat ohjanneet tapahtumaa suuntaan, jossa siitä on tullut paljon enemmän kuin musiikkijuhla. Itämerifestivaalin yhteydessä on muun muassa järjestetty seminaareja ja keskustelutilaisuuksia sekä julkaistu Itämerta koskevia selvityksiä ja raportteja”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Salonen: Ympäristökysymyksiin voi vaikuttaa

“Jokakesäisten sinilevälauttojen ilmestyttyä Suomenlahdelle ja Saaristomerelle aloin miettiä, olisiko muusikolla mitään mahdollisuutta vaikuttaa tilanteeseen. Pitkäksi venähtäneellä illallisella Pietarissa Gergijevin ja Tydénin kanssa tulimme siihen tulokseen, että poliittinen ja historiallinen tilanne Itämeren alueella ei ainoastaan mahdollistanut, vaan vaati suuren luokan kulttuuriyhteistyötä, johon tärkeänä osana liittyisi ekologisen tietoisuuden edistäminen”, muistelee Esa-Pekka Salonen Itämerifestivaalin alkusysäystä.

“Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, voin ylpeydellä todeta, että utopiasta on tullut todellisuutta. WWF on ollut tärkeä partneri festivaalilla alusta saakka, ja meille myönnetty Baltic Sea Leadership –palkinto osoittaa, että ympäristökysymyksiin voi vaikuttaa monella eri tavalla, kaikista suunnista ja yli kansallisten ja kulttuurillisten rajojen. Olen iloinen ja liikuttunut palkinnosta, ja voin luvata, että me palkinnon saajat tulemme tulevaisuudessa työskentelemään täysin voimin festivaalin kehittämiseksi ja Itämeren tilan parantamiseksi.”

Esa-Pekka Salonen, Valeri Gergijev ja Michael Tydén saavat palkinnon Itämerifestivaalin 10-vuotisjuhlakonsertissa Tukholmassa 25. elokuuta.

WWF on jakanut Baltic Sea Leadership –palkintoa vuodesta 2007 alkaen. Sillä halutaan palkita erityisen vaikuttavia johtajuuden tekoja Itämeren hyväksi.

Lisätietoja:

Pääsihteeri Liisa Rohweder, WWF Suomi, 040 840 7461, liisa.rohweder@wwf.fi

Esa-Pekka Salonen, yhteys Mark Newbanksin kautta +44 (0) 7733 011 145, mark@fidelioarts.com

Valeri Gergijev, yhteys Alisa Mevesin kautta +7-911-929 2316, alisa@mariinsky.ru

Michael Tydén, +46 (0) 8784 51 04

Baltic Sea Leadership –palkinto

WWF:n mielestä Itämeren ongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan todellista johtajuutta, joka etenee sanoista tekoihin ja näyttää muille esimerkkiä. Baltic Sea Leadership –palkinto myönnetään, kun WWF on erityisen vaikuttunut jonkun johtavan henkilön teoista Itämeren suojelemiseksi ja katsoo tämän voivan toimia innostavana esimerkkinä muille. Aiemmin palkinnon ovat saaneet seuraavat henkilöt ja tahot:

2011: Meritutkija Axel Wenblad

2010: Kansainvälisen merentutkimusneuvoston ICES:n neuvoa-antavan ohjelman johtaja Poul Degnbol

2009: Ulkoministeri Alexander Stubb

2008: Presidentti Tarja Halonen

2007: Baltic Sea 2020 –säätiön perustaja Björn Carlson ja Wallenius Water/Alfa-Laval-yritys