WWF:n talkooleirit ja leirikonkari Pentti Järvisalo palkittiin

WWF Suomen talkooleirit ja yksi leirien pitkäaikaisimmista vapaaehtoisista, Pentti Järvisalo, ovat saaneet Metsähallituksen luontopalveluiden Vuoden vapaaehtoinen -palkinnon. Tunnustuksen avulla Metsähallitus haluaa kiittää vapaaehtoisia työstä luonnon puolesta ja kannustaa uusia ihmisiä mukaan toimintaan.

Metsähallituksen mukaan WWF:n talkooleirit ovat tukeneet Suomen luonnon monimuotoisuutta korvaamattomalla tavalla.

”Palkinto on tärkeä tunnustus WWF:n talkooleirityölle. Leiritoiminnan kautta yli 3000 vapaaehtoista talkooleiriläistä on päässyt osallistumaan käytännön luonnonsuojeluun. 20 000 leirityöpäivän aikana on raivattu ja niitetty monta perinneympäristöä. Leirityönä tehdyt portaat, pitkospuut ja muut rakenteet helpottavat retkeilyä ja säästävät luontoa useassa kansallispuistossa”, sanoo WWF Suomen kenttävastaava Antti Lappo.

Leirikonkari Pentti Järvisaloa (kuvassa oikealla) Metsähallitus kiittää siitä, että tämä on osaltaan edistänyt kansallispuistojen monimuotoisuutta ja samalla mahdollistanut suomalaisten luonnosta nauttimista.

”Jo partiolaisajoistani lähtien luonto on antanut minulle paljon, ja nyt on minun mahdollisuuteni antaa jotain takaisin”, toteaa palkitsemisestaan ilahtunut Järvisalo.

Järvisalon ”Penalaksi” ristitty majapaikka on ollut tuttu näky parillakymmenellä WWF:n leirillä eri puolilla maata. Järvisalon kädentaidot ovat olleet korvaamaton lisä leirivoimissa: häneltä onnistuu muun muassa niin portaiden kuin aidankin rakennus.

Metsähallituksen luontopalvelut luovuttaa palkinnon tänään Vapaaehtoisten päivänä. Vuoden vapaaehtoisen tunnustus jaetaan nyt toista kertaa, ja saajan valitsi Metsähallituksen luontopalveluiden vapaaehtoistoiminnan asiantuntijaryhmä järjestöjen ja sidosryhmien jättämien ehdotusten joukosta.

WWF Suomi järjesti ensimmäisen talkooleirin vuonna 1977 Linnansaaren kansallispuistossa. Hyvien kokemusten innoittamana leireistä päätettiin tehdä olennainen osa WWF:n toimintaa.

Talkooleirille voi ilmoittautua kuka tahansa täysi-ikäinen, ja niillä tehdään töitä kahdeksasta viiteen. Iltaisin perehdytään luontoharrastukseen, tarinoidaan nuotion loimussa, kalastellaan ja saunotaan.

Lisätietoja:

Kenttävastaava Antti Lappo, WWF Suomi, 0400 204 544, antti.lappo@wwf.fi