Vuoden 2016 Panda-palkinto on nyt haettavana

WWF Suomi jakaa vuosittain 20 000 euron suuruisen Panda-palkinnon erillisestä Anderssonin rahastosta. Nyt haettavana oleva palkinto on summaltaan yksi Suomen suurimmista ympäristötunnustuksista. Sillä edistetään ja palkitaan aktiivisia luonnon- ja ympäristönsuojeluhankkeita.

Panda-palkinto on myönnetty aiemmin muun muassa saimaannorppatutkimukseen, pienvesien kunnostamiseen, vihreän sähkön edistämiseen, susien salakaatojen vastustamiseen ja koulun tuulivoimahankkeeseen.

Vuonna 2015 palkinto jaettiin Sääksisäätiölle, joka on keskittynyt sääksen suojeluun jo vuodesta 1990 lähtien. Sääksisäätiön toiminnanjohtaja Juhani Koivu kertoo, että palkinto auttoi järjestöä muun muassa Kangasalla sijaitsevan Sääksikeskuksen lintukosteikon laajennusosan rakennustyössä.

”Ilman tämän palkinnon tukea ei hankkeen omarahoitusosuutta olisi pystytty hankkimaan mistään muualta. Seuraavaksi käymme rakentamaan tarkkailutornia kosteikon laajennusosan kupeelle, ja sen rahoittamisessa Panda-palkinto on vielä erinomaisena tukipilarina”, Koivu summaa.

Hänen mukaansa Panda-palkinto antaa toimijoille sekä tärkeää rahallista apua että arvokasta tunnustusta niiden luonnonsuojelutyölle.

WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen kannustaa tahoja hakemaan palkintoa rohkeasti. Hän muistuttaa, että hakijana voi olla kuka tahansa henkilö tai mikä tahansa organisaatio.

”Palkinnon voi käyttää erilaisiin tarkoituksiin – vaikkapa kaluston ja varusteiden hankkimiseen, matkakustannuksiin tai työvoiman palkkaamiseen. Tärkeintä on, että raha käytetään konkreettisiin luonnon- tai ympäristönsuojeluhankkeisiin joko Suomessa tai ulkomailla”, Luukkonen selventää.

Palkinnon voi saada suunniteltu tai käynnissä oleva hanke. Haku on avoinna 15.4.2016 kello 16.00 saakka. Vapaamuotoiset hakemukset voi lähettää osoitteeseen info@wwf.fi tai WWF/Panda-palkinto, Lintulahdenkatu 10, 00500 Helsinki.

Lisätietoja:
Anne Brax, viestintäjohtaja, WWF Suomi, 050 367 1888 tai anne.brax@wwf.fi.
wwf.fi/pandapalkinto

WWF on jakanut vuodesta 1999 lähtien Panda-palkinnon, jolla palkitaan luonnon- ja ympäristönsuojelun hyväksi tehtyjä tekoja, aloitteita ja tutkimushankkeita sekä edistetään kestävää kehitystä ja elämäntapaa. Lue lisää Panda-palkinnosta ja aiempien vuosien voittajista osoitteessa wwf.fi/pandapalkinto.