Yhdysvaltain ilmoitus haastaa muun maailman uusiin ilmastotekoihin

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoitti myöhään torstai-iltana, että Yhdysvallat aikoo irtaantua Pariisin ilmastosopimuksesta ja vetää rahoituksen pois vihreästä ilmastorahastosta. Ilmoitus haastaa nyt muut valtiot, yritykset ja ihmiset ympäri maailmaa lisäämään ilmastotekojaan entisestään.

“Pariisin ilmastosopimus on onneksi suurempi kuin yksittäinen valtio tai hallitus. Voimme edelleen saavuttaa sopimuksen tavoitteet, mutta aikaa ei ole hukattavaksi. Valtioiden on viipymättä valjastettava uusiutuvan energian mahdollisuudet ja rakennettava taloutensa kestävälle pohjalle”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Trumpin päätös on radikaali muutos edeltäjänsä Barack Obaman ilmastopolitiikkaan.

“Pariisin sopimus saatiin aikaan, kun maat unohtivat poliittisen pelin voidakseen yksissä tuumin muuttaa lämpötilakäyrän suunnan, joka nyt uhkaa elämäämme. Yhdysvallat oli mukana Pariisin ilmastokokouksessa johtamassa tätä suunnanmuutosta”, WWF:n ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle huomauttaa.

Kaupungit, valtiot, yritykset ja kansalaiset Yhdysvalloissa ja ympäri maailmaa kannattavat ilmastotoimia, ja edistävät parhaillaan vähähiilisen markkinatalouden syntymistä.

Lukuisat vaikutusvaltaiset amerikkalaiset yritykset ovat olleet sopimuksen puolestapuhujia, esimerkiksi maailman suurin vähittäismyyjä Walmart, energiantuottajat, kuten Pacific Gas & Electric, sekä teknologiayritykset, kuten Google ja Apple. Jopa fossiiilialan yritykset ovat vaatineet sopimuksessa pysymistä.

“Laajan tuen vuoksi vetäytymispäätös on entistä hämmentävämpi”, toteaa Kolle.

Lisätietoja:
ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle, WWF, p. 050 591 3072, kaarina.kolle@wwf.fi

Pariisin historiallinen ilmastosopimus hyväksyttiin joulukuussa 2015. Lähes 200 valtiota on sitoutunut sopimukseen ja toimimaan niin, että ilmaston lämpeneminen saadaan pidettyä alle 1,5 asteessa ja ilmastonmuutoksen tuhoisimmat vaikutukset estettyä.