Vieraslajit maailmanlaajuisesti merkittävä uhka luonnolle – Suomessa vielä mahdollisuus toimia

Vieraslajit ovat maailmanlaajuisesti toiseksi merkittävin uhka luonnon monimuotoisuudelle. Suomessa niitä voidaan kuitenkin vielä torjua. Tositoimiin kannattaa ryhtyä nyt, sillä pian on tältä kesältä jo liian myöhäistä. WWF:n ja Allergia-, Iho- ja Astmaliiton Terve askel luontoon -hankkeessa järjestetään asiantuntijan vetämiä torjuntatalkoita vielä elokuun aikana.

Monien lajien kitkeminen on tehokkainta silloin, kun niiden siemenet eivät vielä ole ehtineet kypsyä. Esimerkiksi jättipalsamin kasvustot on helppo hävittää kitkemällä kasvit yksitellen mahdollisimman varhain, kuitenkin viimeistään nyt kukinta-aikana.

”Hentojuurinen jättipalsami on kiitollinen kitkettävä, sillä sen versot irtoavat maasta helposti eikä erityisiä suojavälineitäkään tarvita. Jos siementäviä yksilöitä ei seuraavana vuonna kehity, kasvi häviää tavallisesti paikalta muutamassa vuodessa”, kertoo WWF:n suojeluasiantuntija Panu Kunttu.

Vieraskasvilajien torjuminen on tärkeää, sillä ne ovat uhka kymmenille maassamme luontaisesti esiintyville lajeille. Nopeasti leviävät vieraslajit, kuten hiekkarannoilla menestyvä kurtturuusu, tukahduttavat tieltään miltei kaiken muun kasvillisuuden. Kun luontainen kasvilajisto taantuu tai häviää, katoavat myös niistä riippuvaiset selkärangattomat, kuten perhoset, kovakuoriaiset ja pistiäiset.

”Vieraslajit ovat maailmanlaajuisesti toiseksi merkittävin uhka luonnon monimuotoisuudelle. Suomessa olemme kuitenkin vielä tilanteessa, jossa voimme selättää tämän kasvavan ympäristöongelman, jos puutumme asiaan välittömästi”, Kunttu sanoo.

Vieraslajien kitkeminen edistää myös terveyttä

Luontaisen lajistomme lisäksi vieraslajien torjunnasta hyötyy myös itse talkoolainen, sillä luonnossa liikkumisella on runsaasti terveysvaikutuksia.

”Kosketus monimuotoiseen luontoon rikastuttaa kehon mikrobistoa, vahvistaa immuunitasapainoa ja suojaa monilta sairauksilta, kuten allergialta ja astmalta. Nykyään erityisesti kaupunkiympäristössä asuvien luontaisen immuniteetin kehitys jää usein vajaaksi, mikä aiheuttaa liiallista reagoimista esimerkiksi siitepölyyn tai ruoka-aineisiin”, kertoo Terve askel luontoon -hankkeen koordinaattori Tiina Parkkima Allergia-, Iho- ja Astmaliitosta.

Terve askel luontoon -hankkeen vieraslajitalkoita järjestetään vielä elokuun aikana ainakin pääkaupunkiseudulla. Talkoiden ajankohdat löydät hankkeen verkkosivuilta. Sivustolla opastetaan myös oman talkootapahtuman järjestämiseen ja kerrotaan talkoilun terveyshyödyistä.

Lisätietoja:

Suojeluasiantuntija Panu Kunttu, WWF, puh. 050 305 5086
Hankekoordinaattori Tiina Parkkima, Allergia-, Iho- ja Astmaliitto, puh. 040 145 8288
WWF:n ja Allergia-, Iho- ja Astmaliiton tuore opas vieraslajitalkoiden järjestämiseen