Kohta se tapahtuu: WWF:n Luontoliven sääksenpesässä odotetaan poikasten kuoriutumista

WWF:n Luontoliven sääksikameraa kannattaa seurata nyt tarkasti, sillä poikasten odotetaan kuoriutuvan näinä päivinä. Voit osallistua veikkaukseen siitä, koska ensimmäinen poikanen kuoriutuu.

WWF:n Luontolivessä on seurattu sääksien pesintää huhtikuusta lähtien. Sääksinaaras on sen jälkeen muninut kolme munaa: ensimmäisen 24.4., toisen 27.4. ja kolmannen vappuaattona 30.4.

Sittemmin pesässä on nähty haudontaa ja pesänrakennusta.

Sääksenpoikanen kuoriutuu keskimäärin 37 vuorokauden kuluttua haudonnan alkamisesta. WWF:n Luontolivessä tämä tarkoittaisi, että ensimmäinen poikanen kuoriutuu perjantaina 31.5. Seuraavat munat kuoriutuvat 0–3 vuorokauden välein. Useimmiten kaikista munista kuoriutuu poikanen.

Veikkaa ja voita: koska ensimmäinen poikanen kuoriutuu?

Kuoriutumista varten poikasille kehittyy ylänokan harjalle pieni sarveispiikki, munahammas. Sen avulla poikanen kykenee rikkomaan kuoren särö säröltä. Munahammas kuluu pois muutamassa päivässä. Emo ei yleensä auta poikasia kuoriutumisessa, vaan niiden on selvitettävä tiensä maailmaan omin avuin.

Kuoriutumisen jälkeen naaras lämmittää poikasia jatkuvasti noin neljän viikon ajan, ja koiras vartioi pesää. Kun poikasten lämmönsäätelykyky on kehittynyt, naaras voi ryhtyä vartioimaan. Silloin koiras voi keskittyä kokonaan kalastukseen. Koiras tuo pesään noin neljä kalaa vuorokaudessa, kun poikaset ovat alle kahden viikon ikäisiä. Sen jälkeen saalistustahti kiristyy viidestä kuuteen kalaan vuorokaudessa pesäpoikasajan loppuun saakka.

WWF:n Luontoliven suorassa lähetyksessä pääsee seuraamaan poikasten kuoriutumista ja ensi hetkiä aina lentoon lähtöön saakka.

Tekstissä on käytetty seuraavia lähteitä:
Pertti Saurola – Juhani Koivu (1987): Sääksi. Kanta-Hämeen lintumiehet ry, Forssa.
William Velmala: Lintujen pesimäbiologiaa, osa 4 – poikaset ja poikasten hoito. http://www.linnunpontto.com/index.php?sivu=lintukiikari_2005_biol4.php (lainattu 29.4.2019)