Nämä neljä esimerkkiä osoittavat, miten sinäkin hyödyt monimuotoisesta luonnosta

Elämämme ja hyvinvointimme perustuvat monimuotoiselle luonnolle – se tarjoaa meille muun muassa ruuan, veden ja lääkkeitä.

Luonto on äärimmäisen tarkasti rakentunut mosaiikki, jossa jokaisella eliöllä, jopa pienen pienillä bakteereilla, on tehtävänsä. Jos jokin laji katoaa, seuraukset ovat arvaamattomia. Maapallo tarvitseekin hyvinvoivia ja monipuolisia luonnonympäristöjä, joissa elää runsas kasvi- ja eläinlajien kirjo. Se on kaiken elämän edellytys. Olemme koonneet tähän artikkeliin esimerkkejä siitä, miten me ihmiset hyödymme monimuotoisesta luonnosta.

1. Makeaa (vettä) mahan täydeltä

Kaikki elämä maapallolla on riippuvaista vedestä. Se on välttämätöntä niin ihmisille, eläimille kuin ekosysteemeillekin. Monimuotoinen luonto huolehtii makean veden saatavuudesta. Metsissä, maaperässä ja kosteikoilla elävät kasvit, eläimet ja bakteerit suodattavat ja puhdistavat vettä. Etenkin sademetsät siirtävät kosteutta maaperästä ilmaan tehokkaasti ja synnyttävät sadetta jopa tuhansien kilometrien päähän.

2. Muista kiittää pölyttäjiä aamukahvistasi!

Mehiläiset ja muut pölyttäjät ovat elintärkeitä ruuantuotannollemme. Yli kolme neljäsosaa tärkeimmistä ruokakasveista on osittain riippuvaisia hyönteisten ja eläinten tekemästä pölytyksestä. Ilman pölyttäjiä meillä ei olisi esimerkiksi marjoja, hedelmiä, kahvia tai kaakaota.

Pölyttäjien monimuotoisuuden heikkeneminen ja määrän väheneminen vaarantavat ruuantuotannon, sillä tietyt pölyttäjähyönteiset ovat erikoistuneet tiettyjen kasvien pölyttämiseen.

3. Luonto suojaa taudeilta

Luonnon monimuotoisuuden häviäminen ja ekosysteemien muutokset lisäävät riskiä tarttuvien tautien syntymiseen ja leviämiseen. Uhka koskettaa niin ihmisiin, eläimiin kuin kasveihinkin tarttuvia tauteja.

4. Reseptejä luonnosta

Luonto tuottaa myös runsaasti erilaisia lääkeaineita. Yli puolet maailman väestöstä hyötyy lääkkeistä, joiden ainesosat ovat peräisin luonnosta. Kasvit, eläimet ja mikrobit auttavat esimerkiksi malarian, syövän ja diabeteksen hoidossa.

Lääkkeitä ja parannuskeinoja voi löytyä yllättävistäkin lähteistä: esimerkiksi keilakotilon hermomyrkystä saadaan tehokasta särkylääkettä, ja talviunia nukkuvat karhut saattavat auttaa osteoropoosin parannuskeinojen selvittämisessä. Monia terveydellemme mahdollisesti tärkeitä lajeja ei ole vielä tutkittu. Uhkana on, että osa lajeista kuolee sukupuuttoon ennen kuin niitä ehditään tutkia.

Suojelemalla luonnon monimuotoisuutta suojelemme myös kaikkia ihmisen elämän, terveyden ja hyvinvoinnin mahdollistavia asioita ­– esimerkiksi puhdasta vettä, hengityskelpoista ilmaa, ruokaa ja lääkeaineita mahdollistavia lajeja.

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina