Uhanalaiset kalat kiinnostavat: WWF:n Luontoliven kalakameran lähetystä katsottiin yli 170 000 kertaa

WWF:n Luontolivessä seurattiin hieman yli kuukauden ajan uhanalaisten kalojen elämää suorassa lähetyksessä. Kameraa tähdittivät äärimmäisen uhanalaiset järvilohet. Livekamera sijaitsi Etelä-Karjalassa Hiitolanjoella.

Järvilohi on vaelluskala, joka nousee jokiin ja puroihin kutemaan. Se on uhanalainen, koska jokien patoaminen on estänyt sen pääsyn lisääntymisalueille. Luontoliven suorassa lähetyksessä päästiin näkemään lähietäisyydeltä järvilohien kutua. Lähetys alkoi lokakuun alussa ja sitä katsottiin kaikkiaan 176 000 kertaa.

”Järvilohi on saimaannorppaakin uhanalaisempi. Luontoliven katsojat pääsivät todistamaan jotain todella ainutlaatuista”, WWF:n johtava sisävesiasiantuntija Elina Erkkilä sanoo.

Järvilohien lisäksi kamerassa nähtiin saukko ja muita kalalajeja, kuten taimenia, haukia, ahvenia, töröjä, turpia ja seipejä.

”Haluamme kiittää kaikkia katsojia ja loistavia yhteistyökumppaneitamme. Ilman paikallisten aktiivista tukea ja huoltotöissä tarjoamaa apua lähetys ei olisi onnistunut”, Erkkilä sanoo.

WWF tukee Hiitolanjoen patojen purkua

Hiitolanjoen Suomen puoleisella osuudella on vain muutamia alueita, joissa järvilohen ja taimenen kutu onnistuu. Kaikki lisääntymisalueet sijaitsevat kalojen vaelluksen katkaisevan Kangaskosken padon alapuolella vain muutamia satoja metrejä Venäjän rajalta.

Vaikka järvilohen ja taimenen tilanne Hiitolanjoella on tällä hetkellä huono, se paranee lähivuosina huomattavasti. Hiitolanjoesta puretaan kolme patoa vuoteen 2023 mennessä. Patojen purun jälkeen järvilohille ja taimenille vapautuu valtavasti lisää elintilaa. Se tarkoittaa, että uhanalaiset kalakannat tulevat kasvamaan huomattavasti.

Hiitolanjoen patojen purkamista rahoittavat valtio, WWF ja Lassi Leppisen säätiö, Etelä-Karjalan Säästöpankkisäätiö, Rautjärven kunta, Simpeleen Osuuspankki, Raija ja Ossi Tuuliaisen säätiö, LähiTapiola, ELY-keskus, Etelä-Karjalan liitto, Patagonia, Jasper Pääkkönen, Teemu Juutinen, Signal Partners ja Ahti Invest Oy. Hanketta johtaa Etelä-Karjalan virkistysaluesäätiö.

Hiitolanjoki Kangaskosken padolta kuvattuna.

Kalakamera on osa WWF:n Luontoliveä

Kalakamera oli osa WWF:n laajempaa Luontolive-palvelua, jossa voi katsoa suoria lähetyksiä suomalaisesta luonnosta. Tällä hetkellä Luontolivessä voi seurata metsäpeurojen elämää. Metsäpeurakameraa on katsottu jo lähes 2 miljoonaa kertaa.

Myös muut Luontoliven kamerat ovat saavuttaneet suuren suosion: Elokuussa sulkeutunut sääksikamera keräsi viidessä kuukaudessa 2,4 miljoonaa katselukertaa. Kyykameraa katsottiin huhtikuun aikana yli 500 000 kertaa. Ikisuosikki Norppaliveä katsottiin lähes 1,5 miljoonaa kertaa.

Luontoliven kalakamera sijaitsee Hiitolanjoella.

WWF:n Luontoliven kalakamera Hiitolanjoella. Ilmassa oleva tanko on valaisin, joka toi valoa lähetykseen iltaisin ja aamuisin.

WWF on toteuttanut kalakameran yhdessä Rautjärven kunnan ja paikallisten vapaaehtoisten kanssa. Kalakamera toteutetaan osana Vauhtia vaellukseen -hanketta. Lähes puolen miljoonan euron hanketta rahoittaa Euroopan meri- ja kalatalousrahasto (EMKR). Hankkeen omarahoitusosuuden mahdollistaa Lassi Leppinen Säätiön merkittävä lahjoitus WWF:lle. Luontoliven teknisestä toteutuksesta vastaavat Live Eye, Pukki Visuals, BCaster, Frantic ja Longitudi.

Puretaan padot yhdessä!

Tule mukaan! Pelastamme tuhotut koskimaisemat, päästämme virtavedet vapaiksi ja annamme uhanalaisille lohikaloille mahdollisuuden lisääntyä. Kaikkia tarvitaan nyt, sillä purettavia ja ennallistettavia kohteita on satoja.

Auta lahjoituksella

Puretaan padot yhdessä!

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje