Elisa, Nokia, SOK ja useat muut tutut suomalaisyritykset lähtivät mukaan ilmastotieteen mukaisiin päästövähennyksiin

Joukko suomalaisyrityksiä on lähtenyt mukaan tavoittelemaan ilmastotieteen mukaisia päästövähennyksiä. Ne ovat osa yli 700 yrityksen joukkoa, jotka ovat muuttamassa toimintaansa Pariisin ilmastosopimuksen mukaiseksi. Yritysten päästövähennyksillä on keskeinen rooli ilmastokriisin ratkaisussa.

Jo sadat yritykset ovat mukana vähentämässä päästöjään ilmastotieteen mukaisesti, ilmenee tuoreesta Science Based Targets (SBT) -raportista. Science Based Targets -aloitteen avulla yritykset voivat muokata ilmastotoimensa vastaamaan Pariisin ilmastosopimusta. Pariisin ilmastosopimuksen tavoite on pitää maapallon keskilämpötilan nousu selvästi alle kahdessa asteessa ja pyrkiä rajaamaan nousu alle 1,5 asteeseen.

Suomessa kunnianhimoisimmat, selvästi alle kahden tai 1,5 asteen lämpenemisrajan mukaiset tavoitteet ovat tällä hetkellä Elisalla, Nokialla ja SOK:lla. Myös Alma Media, Kesko, Metso, Outokumpu, Outotec, Stora Enso ja UPM-Kymmene ovat saaneet tavoitteensa hyväksytettyä. Näiden lisäksi tavoitteita ovat asettamassa Lassila & Tikanoja, Metsä Board, Nokian Renkaat, Tokmanni ja Valio.

”On hienoa, että suomalaisyritykset ovat lähteneet aloitteeseen mukaan. Tieteeseen perustuvista päästövähennystavoitteista on nyt tulossa liiketoiminnan standardi. Kehitystä vauhdittaa se, että osa jo sitoutuneista yhtiöistä vaatii tieteen mukaisia ilmastotavoitteita myös alihankintaketjujensa yrityksiltä”, iloitsee WWF:n ohjelmapäällikkö Jussi Nikula.

• Miksi 1,5 astetta?
    • Maapallon lämpötilan käyminen yli 1,5 asteen tarkoittaisi katastrofaalisia seurauksia luonnolle, kertoo hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n raportti.
    • Kahden asteen lämpeneminen tarkoittaisi käytännössä muun muassa tropiikin koralliriuttojen pysyvää ja laajamittaista vaurioitumista. Maapallo menettäisi lähes viidesosan hyönteisistä, kasveista 16 prosenttia ja kahdeksan prosenttia selkärankaisista eläimistä.
    • Ilmakehä on lämmennyt jo noin asteen verran.

Yritysten merkitys ilmastonmuutoksen hillinnässä on suuri

Ilmastonmuutoksen torjumisen keinot ovat selvillä, mutta siitä huolimatta maailman poliittiset päättäjät eivät ole ryhtyneet riittävän kunnianhimoisiin toimiin päästöjen vähentämiseksi. Siksi muutokseen tarvitaan poliitikkojen lisäksi myös yrityksiä, sillä ne voivat vaikuttaa suureen osaan maailman päästöistä. Lisäksi yrityksillä on mahdollisuus luoda ja ottaa käyttöön nopeastikin uusia keksintöjä ja ratkaisuja päästöjen pienentämiseksi.

Monet yritykset ovat myös ymmärtäneet, että ilmastonmuutos vaikuttaa yritystoiminnan menestymiseen joka tapauksessa.

”Ilmastonmuutos mullistaa yritysten toimintaympäristön ja talouden. Jos yritykset eivät vähennä päästöjään, niiden toimintamahdollisuudet murenevat tulevaisuudessa”, sanoo Science Based Targets -aloitteesta kansainvälisessä WWF:ssä vastaava Alexander Farsan.

Yritykset näyttävät suunnan myös poliitikoille

Kun yhä useammat yritykset alkavat vähentää päästöjään ilmastotieteen mukaisesti, ne lähettävät viestin myös poliittisille päättäjille siitä, että muutos vähähiiliseen maailmaan on tapahtumassa. Se voi tukea poliitikkoja tekemään Pariisin ilmastosopimuksen vaatimia päätöksiä.

Poliittisten päätöksentekijöiden täytyy kuitenkin tehdä sellaista politiikkaa, joka mahdollistaa yritysten toimenpiteet turvallisemman tulevaisuuden puolesta.

”Ilmastonmuutoksen torjunnassa tarvitaan kaikkia tekijöitä, erityisesti poliittista ohjausta, mutta myös yritysten toimia. Toistaiseksi poliittiset sitoumukset ja ilmastotoimenpiteiden toteutukset eivät ole olleet lainkaan riittäviä. SBTi-aloitteen myötä vastuulliset yritykset pääsevät näyttämään, että heillä on valmiutta ja kykyä tehdä muutoksia”, Nikula sanoo.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje