Näkökulma: Ilmastokriisi vaikuttaa nuoriin syvästi – ja meidän tulee kuulla heitä

Nuorten näkemyksiä ja kokemuksia ilmastonmuutoksesta ei tule vähätellä, kirjoittavat WWF:n ympäristökasvatuksen johtava asiantuntija Sanna Vuori ja vapaa toimittaja, yhteisötyöntekijä Ulla Kärki.

Yksi tämän vuoden koskettavimpia työtehtäviämme oli WWF:n kansainvälinen projekti, jossa joukko ilmastokysymyksistä kiinnostuneita nuoria kolmesta maanosasta kokoontui etäkeskusteluihin. Aiheena olivat ilmastokriisin aiheuttamat ajatukset ja tunteet.

Oli yhtä aikaa hyvin ihanaa ja hyvin surullista kuunnella nuoria: nuoret kokivat saaneensa iloa ja voimaa aktiivisesta toiminnasta, mutta toisaalta heidän ahdistuksensa ilmaston ja luonnon puolesta oli käsinkosketeltavaa.

Kaikki nuoretkaan eivät välitä luonnon tilasta, mutta hyvin monet surevat sitä. Ja nuorten hätä on täysin oikeutettua. Täytyy olla valtavan turhauttavaa seurata, miten aikuiset vitkastelevat toimissa, jotka auttaisivat turvaamaan seuraaville sukupolville paremman tulevaisuuden. Miten tuo turhautuminen vaikuttaa nuoriin? Mikä on piste, jossa heidän toivonsa alkaa hiipua lopullisesti?

Nuoret janoavat oikeita toimia, ja monet vaikuttavat itsekin aktiivisesti. Kaksi vuotta sitten alkanut kansainvälinen Fridays for future -liike taistelee ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. WWF Suomella on puolestaan vapaaehtoinen nuorten ryhmä, joka koostuu ympäristöasioista kiinnostuneista 18–25-vuotiaista. He ovat olleet mukana ilmastomarsseilla, järjestäneet tapahtumia, keränneet nimiä vetoomuksiin ja haastatelleet presidenttiä. Ilmastokeskustelujen suomalaiset osallistujat – hekin WWF Nuoria – kirjoittivat keskusteluiden pohjalta kirjeen, jonka he lähettivät pääministeri Sanna Marinille, ympäristöministeri Krista Mikkoselle ja valtiovarainministeri Matti Vanhaselle.

Tämä aktiivisuus on ihailtavaa, mutta jotkut voivat kokea sen myös uhkana. Nuorten intoa pelätään, heidän näkemyksiään ja kokemuksiaan vähätellään. Nuorissa on kuitenkin sellaista energiaa ja toivoa, jotka arki, väsymys ja pettymykset ovat meistä aikuisista ehkä jo painaneet unohduksiin.

Meidän on annettava nuorille mahdollisuus tulla kuulluiksi ja vakavasti otetuiksi. Ja meidän on toimittava nyt – sen me olemme heille velkaa.

Sanna Vuori, ympäristökasvatuksen johtava asiantuntija, WWF
Ulla Kärki, vapaa toimittaja, yhteisötyöntekijä

Liity ilmasto-kummiksi!

Kummina olet ratkaisemassa kanssamme maapallon vakavimpia ympäristöongelmia ja mahdollistat pitkäjänteisen ympäristönsuojelutyömme.

Tue kummina

Liity ilmasto-kummiksi!