WWF:n öljyntorjuntajoukot osallistuvat kansainväliseen suurharjoitukseen: ”Katastrofiin varautuminen vaatii jatkuvaa valmiutta ja osaamisen kehittämistä”

Öljyonnettomuuden uhka vilkkaasti liikennöidyllä Itämerellä on valitettavan todellinen. Jos katastrofi kohtaa, WWF:n öljyntorjuntajoukot toimivat viranomaisten apuna. Suuressa, kansainvälisessä Balex Delta 2021 -öljyntorjuntaharjoituksessa Kotkassa WWF:n vapaaehtoiset hankkivat arvokasta kokemusta muun muassa rantojen puhdistuksesta.

WWF on mukana kansainvälisessä Balex Delta 2021 -öljyntorjuntaharjoituksessa Kotkassa 23.–25.8.2021. Harjoitus järjestetään vuosittain eri puolilla Itämerta. Tänä vuonna harjoitusta isännöi Suomi. Yhtä laajaa ja monikansallista ympäristövahinkojen torjuntaharjoitusta ei Suomessa ole aiemmin toteutettu.

”Tapahtuman aikana harjoittelemme turvallista öljyn keräystä ja ensiaputoimintaa öljyntorjuntatilanteissa sekä testaamme erilaisia rantojen puhdistukseen soveltuvia keräysvälineitä. Lisäksi harjoittelemme liikuteltavan lintujen hoitoyksikön kuljettamista Kotkaan ja lintuhoitolan rakentamista Kotkan satamaan”, WWF:n suojeluasiantuntija Teemu Niinimäki luettelee.

WWF toteuttaa harjoituksia yhteistyössä Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen sekä Suomen ympäristökeskuksen kanssa. Mukana on myös Korkeasaaren ja Sea Life Helsingin asiantuntijoita, sekä muita järjestökentän toimijoita kuten Vapaaehtoinen pelastuspalvelu, Suomen punainen risti ja Maanpuolustuskoulutusyhdistys.

Kaksi WWF:n suojapukuihin suojautunutta öljyntorjuntajoukkojen vapaaehtoista puhdistaa öljyyntynyttä lintua.

WWF:n öljyntorjuntajoukkojen vapaaehtoiset puhdistavat öljyyntynyttä lintua öljyonnettomuudessa Raahen Vesimatalan saaressa 2014.

Säännölliset harjoitukset ovat tärkeitä

Harjoituksella varaudutaan laajamittaiseen ympäristöonnettomuuteen, jonka riski on vilkkaasti liikennöidyllä Suomenlahdella todellinen. Harjoitusskenaariossa kaksi säiliöalusta törmää meriväylällä Kotkan ja Pyhtään edustalla. Törmäyksen seurauksena lastina olevaa öljyä ja vaarallista kemikaalia vuotaa ympäristöön. Viranomaiset ja vapaaehtoiset ryhtyvät välittömästi toimenpiteisiin ihmishenkien pelastamiseksi ja ympäristölle aiheutuvien vahinkojen rajoittamiseksi.

”Öljykatastrofiin varautuminen vaatii jatkuvaa valmiutta ja osaamisen kehittämistä. Tämän vuoksi on tärkeää harjoitella säännöllisesti. Öljyyntyneiden eläinten auttaminen ja rantojen siivous öljystä on hidasta käsityötä, ja vapaaehtoistemme ja yhteistyökumppaniemme käsiparit tulevat tarpeeseen”, WWF:n meriasiantuntija Vanessa Ryan sanoo.

WWF perusti öljyntorjuntajoukot vuonna 2003 ja toiminnassa on mukana yli 9000 jäsentä.

WWF:n öljyntorjuntajoukot osallistuvat harjoitukseen Kymenlaakson pelastuslaitoksen alaisuudessa. Balex Delta 2021 -harjoitusta johtaa Rajavartiolaitos ja se toteutetaan Itämeren alueen merellisen ympäristön suojelusopimuksen (HELCOM) alla. Harjoitus kokoaa yhteen laajan joukon viranomaisia ja muita öljyntorjuntaan osallistuvia toimijoita. Harjoitusta tukee myös EU:n Interreg Baltic Sea Region -ohjelman rahoittama OIL SPILL -hanke.

Auta Itämeri-kummina

Itämeri on yksi maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä. Suojelemme Itämerta ja sen lajeja pitkäjänteisesti sisävesistämme saakka. Sinun tuellasi se on mahdollista.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Itämeri-kummina