Mursujen kokoontuminen, hain hammasrivistö, ja rennosti köllöttävä ahma – poimimme 10 hienoa luontokuvaa vuodelta 2021

WWF:n arkisto täydentyy joka vuosi kuvilla työstämme ympäri maailmaa. Valikoimme vuodelta 2021 kymmenen vaikuttavaa otosta, jotka muistuttavat monimuotoisen luonnon arvosta.

1. Ahman rento rapsutteluhetki

Tämä veikeä urosahma tallentui kameraan rennon näköisissä tunnelmissa Lieksassa. Ahma on Suomessa erittäin uhanalainen, ja WWF työskentelee ahman suojelemiseksi.

Itä-Suomen yliopistolla kalojen käyttäytymistä tutkiva professori Anssi Vainikka on antanut suuren määrän luontokuviaan WWF:n käyttöön luonnonsuojelutyötä edistääkseen. 18 vuotta sitten luontokuvaamisesta innostunut Vainikka sanoo WWF-lehden haastattelussa uskovansa, että kuvan voima voi joskus herättää ihmisen ajattelemaan paremmin, kuin nippu tutkimusartikkeleita.

Ahma istuu maassa hauskassa asennossa takajalat harallaan.

2. Mursut kokoontuivat Venäjällä

Nämä komeahampaiset mursut kuvattiin heinäkuussa Venäjällä sumuisella Matveevin saarella. Mursut kokoontuvat merijäälle lisääntymään, lepäämään ja tapaamaan lajitovereitaan. Merijään kutistuessa ilmastonmuutoksen seurauksena mursut kokoontuvat entistä useammin myös maalla, jossa niiden ruoanhankinta on hankalampaa.

Jään kadotessa mursut joutuvat myös kerääntymään aiempaa suuremmiksi joukoiksi. Tämä voi olla mursuille vaarallista, sillä ne joutuvat pelästyessään helposti paniikin valtaan, ja pienet mursut saattavat jäädä kaaoksessa isompien alle tai tippua jyrkänteeltä.

Kaksi mursua mittelöi hampaat ojossa suuren mursujoukon keskellä.

3. Tiikerihai tarkkailussa

Tutkimusryhmä asensi kuvan tiikerihaille elokuussa satelliittipaikantimen Saba Bankin alueella Alankomaiden Karibianmerellä. Paikantimen saivat myös 15 muuta tiikerihaita, joista yksi oli poikasia odottava naaras. Paikantimen avulla tutkijat saavat uutta tietoa tiikerihain elämänkaaresta, alueesta, jolla ne liikkuvat sekä haiden roolista ekosysteemissä. Tiedot auttavat tiikerihaiden ja niiden elinympäristöjen suojelemisessa.

Tiikerihai veneen vieressä alaviistosta kuvattuna.

4. Rusakolle lisää elintilaa

Tämä sammalen sekaan maastoutunut rusakko kuvattiin kesäkuussa Ingleborough’ssa Iso-Britanniassa.

Yorkshire Dalesin kansallispuistossa sijaitsevan Ingleborough’n alueen luontoa ennallistetaan parhaillaan WWF:n ja paikallisten yhdistysten voimin. Tarkoituksena on palauttaa alueen luonto alkuperäiseen tilaansa ja luoda uusia elinympäristöjä villieläimille, kasveille ja hyönteisille. Aikoinaan metsien täplittämälle alueelle muun muassa istutetaan 30 000 puuta.

Rusakko painautuneena matalaksi sammalikkoon.

5. Veden varaan joutunut koira

Tämä koira joutui toukokuussa veden varaan Cacau Pirêran kylässä Brasiliassa Rio Negro -joen tulviessa rankasti. Amazonin sademetsän runsaat sateet saivat joen veden kohoamaan ennätyksellisen korkealle. Ilmastonmuutoksen seurauksena alueella on ollut viime vuosina poikkeuksellisen runsaita sateita, sekä erittäin kuivia jaksoja, jotka hankaloittavat paikallisten elämää ja esimerkiksi maanviljelyn harjoittamista.

Koira ui tulvavedessä; taustalla näkyy osittain veden alle jääneitä rakennuksia.

6. Uhanalainen meritaimen kutumatkalla

Tämä lennokkaasti loikkaava meritaimen ikuistui Petteri Hautamaan kameraan kutumatkallaan Vantaanjoella syyskuussa. Meritaimen viettää suurimman osan vuodesta meressä keräten ravintoa, ja syksyisin se vaeltaa sisämaan jokiin ja puroihin kutemaan.

Villit taimenkannat ovat pohjoisinta Suomea lukuun ottamatta erittäin uhanalaisia. WWF auttaa vaelluskaloja kunnostamalla vesistöjä, sekä purkamalla patoja ja muita vaellusesteitä.

Meritaimen hyppäämässä koskessa.

7. Laama lammaslauman vartijana

Jingo-laama kuvattiin kesällä Mikkolan tilalla, jossa se työskenteli yhdessä laamakollegansa Timotein kanssa suojellen tilan lampaita susilta. Lauhkealta vaikuttavat laamat eivät kavahda petoeläimiä, vaan puolustautuvat tarpeen tullen terävillä taisteluhampaillaan.

Kokeilu oli osa WWF:n ja ympäristöministeriön laumanvartijahanketta, jossa etsitään keinoja rinnakkaiseloon suurpetojen kanssa.

Lähikuva kameraan katsovasta laamasta.

8. Tuumaileva korppi

Korpin hiilenmustan sulkapeitteen yksityiskohdat erottuvat upeasti tässä Anssi Vainikan ottamassa kuvassa. Korppi on poikkeuksellisen älykäs lintu, ja se osaa joidenkin tutkimusten jopa suunnitella tulevaa. Mitäköhän kuvan korpin mielessä liikkuu?

Korppi katselee alas kelopuun oksalta.

9. Mantarauskut herkuttelevat planktonilla

Nämä suu auki uivat mantarauskut tallentuivat kameraan syyskuussa Malediiveilla. Mantarauskut suodattavat vedestä planktonia uidessaan. Litteä mantarausku on vaikuttava näky, sillä se saattaa kasvaa jopa viisi metriä leveäksi! Suuren kokonsa ja nopeutensa vuoksi mantarauskulla ei ole isojen haiden lisäksi juurikaan luonnollisia vihollisia. Mantarauskut ovat kuitenkin vähentyneet huomattavasti ylikalastuksen takia, ja kansainvälinen luonnonsuojeluliitto luokittelee lajin vaarantuneeksi.

Joukko mantarauskuja ui suu ammollaan kohti kameraa.

10. Lumileopardi sai seurantapannan

Tämä 6-vuotias uroslumileopardi pannoitettiin toukokuussa Nepalissa Shey Phkosundon kansallispuistossa. GPS-pannan avulla kansallispuiston suojeluasiantuntijat saavat tietoa lumileopardin käytöksestä ja reviiristä. Lumileopardin liikkeiden seuraaminen ehkäisee myös konflikteja paikallisen väestön kanssa.

Lumileopardi on uhanalainen laji, ja WWF:n tavoitteena on nostaa lumileopardien määrää. Lumileopardin tutkimus ja elinalueiden kartoittaminen on tärkeä osa suojelutyötä, koska se mahdollistaa suojelutoimien tehokkaan kohdentamisen.

Maassa makoileva lumileopardi kuvattuna seurantapanta kaulassaan.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje