YK aloittaa neuvottelut maailmanlaajuisesta muoviroskasopimuksesta – WWF kiittää historiallisesta päätöksestä

YK:n jäsenvaltiot päättivät aloittaa neuvottelut oikeudellisesti sitovasta muoviroskasopimuksesta. Tavoitteena on luoda kansainväliset säännöt ja velvoitteet muovin koko elinkaarelle tuotannosta kulutukseen ja jätehuoltoon. Sopimuksen on määrä valmistua vuoden 2024 loppuun menneessä.

Nairobissa, Keniassa meneillään olevassa YK:n ympäristökokouksessa harpattiin tänään historiallinen edistysaskel, kun YK:n jäsenvaltiot päättivät yksimielisesti aloittaa neuvottelut oikeudellisesti sitovasta muoviroskasopimuksesta. WWF pitää päätöstä yhtenä maailman kunnianhimoisimmista ympäristötoimista sitten vuoden 1989 Montrealin pöytäkirjan, joka johti otsonikerrosta heikentävien aineiden kieltoon.

Hyväksytyssä päätöslauselmassa End Plastic Pollution: Towards a legally binding instrument sopimuksen sisältöä kehittämään asetettiin hallitustenvälinen neuvottelukomitea, jonka on määrä saada työnsä päätökseen vuoden 2024 loppuun mennessä. Päätöslauselmassa hahmotellaan vahvaa sopimusta, joka luo kansainväliset säännöt ja velvoitteet muovin koko elinkaarelle. Tämä asettaa valtiot ja yritykset vastuuseen muoviroskan poistamiseksi ympäristöstä.

Neuvotteluissa tulevan sopimuksen mahdollisina elementteinä tullaan käsittelemään esimerkiksi maailmanlaajuisia tavoitteita muoviroskaan puuttumiseksi merissä ja muissa ympäristöissä. Myös globaalit velvoitteet ja toimenpiteet muovin koko elinkaaren ajalta muovituotteiden suunnittelussa, kulutuksessa ja jätehuollossa ovat sopimusneuvottelujen asialistalla.

”Tässä sopimuksessa merkittävintä on nimenomaan sen maailmanlaajuinen ulottuvuus, sillä muovi ei tunne rajoja, vaan sama muovituote voidaan käyttää, kierrättää ja hävittää eri puolilla maapalloa”, WWF Suomen meriasiantuntija Iiris Kokkonen kommentoi sopimusta.

Hallituksiin on kohdistunut vuosien ajan paljon painetta saada päätös sopimuksesta aikaan. Yli 2,2 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa on allekirjoittanut WWF:n vetoomuksen sopimuksen puolesta. Lisäksi yli 120 globaalia yritystä ja yli 1 000 kansalaisjärjestöä on tukenut sopimusta.

WWF:n hiljattain julkaiseman raportin mukaan esimerkiksi merissä muoviroskan negatiiviset vaikutukset näkyvät jo useimmissa lajiryhmissä, ja uhkaavat useita maailman merkittävimpiä meriekosysteemejä. Nykymenolla muovijätteen määrä merissä uhkaa nelinkertaistua vuoteen 2050 mennessä.

”Päätös aloittaa neuvottelut muoviroskan kansainväliseksi säätelemiseksi on erittäin tervetullut. Kansainvälinen WWF-verkosto sitoutuu tukemaan neuvottelukomiteaa sopimuksen tarkempien yksityiskohtien viimeistelyssä, sillä työ ei ole vielä ohi. Maailman johtajien tulee saada aikaiseksi sopimus, joka tarttuu meneillään olevaan muoviroskakriisiin ja mahdollistaa tehokkaan siirtymisen muovin kiertotalouteen”, WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder sanoo.

Meriasiantuntija
Iiris Kokkonen