Luontomarssi järjestetään 18.3. – tule mukaan osoittamaan tukesi luonnolle!

Seuraavan hallituksen täytyy pysäyttää luontokato ja siirtyä ilmastotavoitteista ilmastotekoihin. WWF on mukana järjestämässä Luontomarssia, jossa päättäjiä vaaditaan huomioimaan luonto ja ilmasto kaikessa päätöksenteossaan.

Luontomarsseja järjestetään lauantaina 18. maaliskuuta useassa kaupungissa. Helsingissä kokoonnutaan klo 13 Senaatintorille, josta matka jatkuu Eduskuntatalolle. Voit tutustua muiden kaupunkien tapahtumiin täällä.

Luontomarssin järjestävät kymmenet järjestöt, joista WWF on yksi. Mielenilmauksen tavoitteet on tiivistetty kuuteen kohtaan. Järjestäjät vaativat, että seuraavan hallituksen tulee:

1. Suojella viimeiset luonnontilaiset ja vanhat metsät ja 30% Suomen maa- ja vesialueista.
  2. Turvata riittävä luonnonsuojelu- ja ennallistamisrahoitus sitomalla se yhteen prosenttiin bruttokansantuotteesta.
  3. Säätää ilmastolakia vastaava luontolaki ja uudistaa metsälaki ilmasto- ja luontotavoitteiden mukaiseksi.
  4. Laatia hiilinielujen pelastuspaketti ja rajoittaa metsien hakkuita.
  5. Korjata taloudelliset ohjauskeinot saastuttaja maksaa -periaatteen mukaisiksi ja vahvistamaan ympäristökestävää maankäyttöä, maataloutta, liikennettä ja energiataloutta.
  6. Ohjata kysyntää ja kulutusta kohti ilmasto- ja luontoystävällistä arkea.

Miksi tulla mukaan?

Luonto köyhtyy hälyttävää vauhtia. Käynnissä on maailmanlaajuinen sukupuuttoaalto, joka on ensimmäistä kertaa ihmisen aiheuttama. WWF:n Living Planet -raportti osoittaa selkärankaisten villieläinten populaatioiden pienentyneen radikaalisti viimeisten vuosikymmenten aikana. Myös Suomessa luonnon tila on heikentynyt jatkuvasti.

Kuten käytännössä kaikki muutkin maailman valtiot, Suomi on sitoutunut pysäyttämään luontokadon vuoteen 2030 mennessä.

”Vaikka luonnonsuojelu on kestävyyslaji, nyt on sprintin paikka, sillä aikaa tavoitteeseen on vaivaiset seitsemän vuotta. Tiedämme, että päättäjillä on keskeinen rooli luontokadon pysäyttämisessä. Kevään vaaleissa valittava eduskunta ja sen jälkeen muodostettava hallitus ovat avainasemassa aikamme vakavimpien kriisien ratkaisemisessa”, WWF:n oikeudellinen neuvonantaja Raija-Leena Ojanen sanoo.

”Ilmastokriisi ja luontokato ovat saman kolikon kaksi puolta – vakavia, toisiinsa kytkeytyviä kriisejä, jotka on pysäytettävä yhdessä. Siksi haluamme myös näyttää yhdessä muiden järjestöjen ja toivottavasti tuhansien marssille osallistuvien suomalaisten kanssa, että katseemme ovat nyt vaaleissa valittavissa päättäjissämme”, Ojanen sanoo.

Suomalaiset korostavat usein luontosuhdettaan ja puhtaan luonnon merkitystä itselleen. Ojanen kannustaakin nyt kaikkia mukaan puolustamaan näitä asioita.

”Tule rohkeasti mukaan ja nykäise halutessasi WWF:n Panda-logoa kantavia henkilöitä hihasta – meidän kanssamme saa tulla marssimaan!”

Luontomarssin paikkakunnat ja ajat:

Helsinki:
La 18.3. klo 13-15 // Kokoonnumme Helsingissä Senaatintorille, josta jatkamme kulkueena Eduskuntatalolle. Tulossa ohjelmaa!

Joensuu:
La 18.3. klo 14 // Lähtö Joensuun torilta.

Jyväskylä:
La 18.3. klo 13-15 // Marssi lähtee Yliopiston päärakennuksen edestä. Mielenosoituskulkue etenee Aren aukiolle, jossa ohjelmaa.

Karjalohja:
La 18.3. klo 12 // Lähtö kirjastolta. Marssi Pappilanniemen laavulle. Marssin jälkeen laavulla nuotio, omat eväät mukaan!

Karttimonjoki:
La 18.3. // Suomussalmen Juntusrannan kylässä. Metsäketju yhdistää Martinselkosen ja Öllörinsärkän suojelualuet. Tämä marssi tapahtuu hiihtäen metsässä.

Kemi:
La 18.3. klo 17 alkaen // Kokoonnumme Täiköntorille, josta marssi jatkuu reitillä: Täiköntori-Pohjoisrantakatu-Keskuspuistokatu-Kauppakatu-Valtakatu.

Kokkola:
La 18.3. klo 13 // Kokkolan tori.

Kuopio:
La 18.3. klo 13–14 // Kokoonnumme Kaupunginteatterin edessä, josta marssimme Puistokadun, Asemakadun ja Puijonkadun kautta kaupungintalon eteen, jossa on luvassa ohjelmaa.

Lahti:
La 18.3. klo 13 // Lähtö torilta. Marssi kaupungintalolle.

Oulu:
La 18.3. klo 12. // Kokoonnumme torilla, josta marssimme kävelykatua Rotuaarille ja Valkean eteen Kauppurinaukiolle, jossa puheita, musiikkia ja ohjelmaa n. klo 12.30 lähtien!

Pori:
La 18.3. klo 16:30-17:30 // Raatihuoneepuistolta lähdemme marssimaan klo 16.30 kohti puistojen risteystä sieltä ja Eetunaukion kautta Kauppatorille.

Porvoo:
La 18.3. klo 13 // Lähtö Porvoon torilta. Marssi Jokirannan torille.

Raasepori:
La 18.3. klo 13 alkaen // Karis, Kulturhuset Fokus / Karjaa, Kulttuurikeskus Fokus

Rovaniemi:
La 18.3. klo 15.30 // Lähtö Rovaniemen kirjastolta. Marssi Lordin aukiolle. Ennen luontomarssia kirjaston Lapponica-salissa SLL:n järjestämä vaalipaneeli 13.30 – 15.30.

Tampere:
La 18.3. klo 13–15.30 // Tampereella kokoontuminen Hämeenpuistossa klo 13 (pääkirjaston kohdalla), josta marssimme Keskustorille kuulemaan julistuksen ja muutaman lyhyen puheenvuoron. Kello 13.50 on mahdollista siirtyä sisätiloihin Vanhaan kirkkoon kuuntelemaan ympäristöjärjestöjen eduskuntavaalitenttiä.

Turku:
La 18.3. klo 13. // Lähtö Tuomiokirkolta, ohjelmaa Tuomiokirkolla klo 14 marssin jälkeen. Perjantaina 17.3. luontomarssin etkot vaalipaneelin merkeissä Vimmassa!

Vaasa:
La 18.3. klo 13 // Lähtöpaikka Vaasan hovioikeuden edestä.

Äkäslompolo:
La 18.3. klo 13-14 // Lähtö Lompolontien P-paikalta (Ravintola Rouhetta vastapäätä). Reitti: Hiihtämällä Ylläksen latuverkkoa pitkin, mm lenkki Lompolon jäällä. Potkukelkalla tai kävellen kevyenliikenteen väylää pitkin. Kaikki ovat tervetulleita, lapset ja aikuiset, paikalliset ja matkailijat – kaikki, jotka ovat ylpeitä hienosta luonnostamme ja haluavat sitä suojella.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje