Ennallistamisasetus askeleen lähempänä toteutumista – sopu synnytti porsaanreikiä

EU:n parlamentin, komission ja neuvoston väliset neuvottelut ennallistamisasetuksesta päättyivät sopuun myöhään torstai-iltana. WWF on tyytyväinen sovun löytymiseen, mutta kantaa huolta asetukseen kirjatuista heikennyksistä.

”Vaikka tämä sopimus on kunnianhimoisempi kuin parlamentin heikko kanta, se on silti kaukana siitä, mikä olisi välttämätöntä ilmastokriisin ja luontokadon ratkaisemiseksi. Kun kuitenkin otetaan huomioon asetuksen kohtaama ankara vastustus, olemme helpottuneita, että sopimukseen päästiin”, WWF:n johtava metsäasiantuntija Mai Suominen sanoo.

”Olemme tyytyväisiä muun muassa siihen, että asetus koskee neuvottelujen jälkeenkin kaikkia elinympäristöjä, jotka ehdotukseen alun perin sisältyivät. Ennallistamista ei siis rajoitettu vain tiettyihin elinympäristöihin. Osa asetuksen vastustajista halusi rajata siitä pois maatalous- ja turvemaat, mutta tähän ei onneksi päädytty”, Suominen sanoo.

WWF pitää hyvänä myös, ettei ennallistamista rajoitettu maa-alueilla yksinomaan Natura 2000 -alueille. Asetukseen lisättiin kuitenkin merkittäviä porsaanreikiä, jotka voivat pienentää ennallistettavaa kokonaispinta-alaa.

Asetukseen kirjattiin myös niin sanottu ”hätäjarru”, jonka avulla asetuksen eteneminen voidaan keskeyttää.

”Neuvottelujen jäljiltä asetuksessa on porsaanreikiä, ja sitä on vesitetty verrattuna alkuperäiseen komission ehdotukseen ja neuvoston kantaan. Asetukseen on sisällytetty liian monia poikkeuksia, ja jäsenvaltioille ollaan antamassa liikaa mahdollisuuksia joustaa asetuksen velvoitteista”, Suominen sanoo.

Jäsenmaiden on seuraavaksi hyväksyttävä eilen neuvoteltu versio asetuksesta. Myöhemmin tänä vuonna sovusta äänestetään vielä EU-parlamentin ympäristövaliokunnassa.

”Kehotamme nyt jäsenvaltioita ja EU:n parlamenttia hyväksymään kolmikantasopimuksen. Parlamentti yritti keskustaoikeistolaisen EPP:n johdolla jo kertaalleen kaataa ennallistamisasetuksen. Toivomme, ettei vastaavaa torpedoimisyritystä ja disinformaatiokampanjaa nähdä tällä kierroksella”, Suominen sanoo.

”Vaikka nyt saavutettu sopu ei olekaan paras mahdollinen lopputulos, tarvitsemme ennallistamisasetusta luontokadon pysäyttämiseksi”, Suominen sanoo.

Jos ehdotus etenee onnistuneesti parlamentin ja jäsenmaiden käsittelyssä vaiheissa, se käy myöhemmin läpi lopullisen kumileimasinäänestyksen parlamentin täysistunnossa. Tämän odotetaan tapahtuvan helmikuussa 2024.

Juttua korjattu. Alun perin tekstissä kerrottiin parlamentin täysistunnon olevan joulukuussa 2024.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje