Mepit hyväksyivät ennallistamisasetuksen – WWF iloitsee: ”EU-parlamentti osoitti olevansa sitoutunut ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja luontokadon torjumiseen

Euroopan parlamentti hyväksyi tänään sopimuksen ennallistamisasetuksesta. Asetus oli vaakalaudalla keskustaoikeistolaisen EPP:n vastustuksen takia.

”EU-parlamentti osoitti olevansa sitoutunut ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja luontokadon torjumiseen. Mepit äänestivät tänään paitsi luonnon myös tulevien sukupolvien hyvinvoinnin puolesta”, WWF:n johtava metsäasiantuntija Mai Suominen iloitsee.

Ennallistamalla luontoa EU-maat voivat torjua luontokatoa, minkä lisäksi ennallistaminen tuo ilmasto-, talous- ja terveyshyötyjä.

”Luonto köyhtyy hälyttävää vauhtia niin maailmalla kuin Suomessakin. Jäljellä olevien arvokkaiden luontokohteiden suojeleminen ei enää riitä. Siksi ihmisen on ryhdyttävä korjaamaan aiheuttamaansa haittaa ja parantamaan luonnon tilaa. Ennallistaminen hyödyttää myös ihmisiä ja taloutta”, Suominen sanoo.

Mistä ennallistamisasetuksessa on kyse?

EU:n biodiversiteettistrategian tavoite on pysäyttää luontokato vuoteen 2030 mennessä. Tämän jälkeen luonnon monimuotoisuus on tarkoitus saada kasvu-uralle EU:n alueella. Ennallistamisasetus on voimaan tulleessaan biodiversiteettistrategian toistaiseksi ainoa jäsenmaita juridisesti sitova osa, minkä takia se on tärkeä luonnon näkökulmasta. Asetus asettaa ennallistamiselle tavoitteet, mutta ennallistamisen keinot päätetään kussakin jäsenmaassa.

Ennallistamisasetus oli uhattuna parlamentin äänestyksen alla: Kokoomuksen EU-ryhmä EPP vastusti ennallistamisasetusta siihen tehdyistä kompromisseista huolimatta. EPP on ollut huolissaan, että Euroopassa protestoivien maanviljelijöiden kannatus valuu eurovaaleissa laitaoikeistolle.

Myös Suomi vastusti asetusta pitkään. Jäsenmaat kuitenkin hyväksyivät asetuksesta syntyneen sopuratkaisun syksyllä, eikä Suomi asettunut enää vastustamaan asetusta.

Ennallistamisasetus vaatii vielä jäsenmaiden ministereistä koostuvan ympäristöneuvoston hyväksynnän.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje