Länsi-Uudellemaalle rakennetaan HIFK-kosteikko – HIFK ja WWF Suomi etsivät nyt kosteikolle omistajaa

Helsingin IFK:n jääkiekkojoukkue ja WWF Suomi ovat aloittaneet ainutlaatuisen yhteistyön Itämeren suojelun edistämiseksi. Yhteistyön tavoitteena on uuden HIFK-kosteikon rakentaminen Länsi-Uudellemaalle, mikä edistää alueen luonnon monimuotoisuutta ja auttaa torjumaan Itämeren rehevöitymistä.

Luonto ja urheilu lyövät kättä päälle Länsi-Uudellamaalla, kun HIFK ja WWF Suomi yhdistävät voimansa Itämeren suojelemiseksi. Itämeren ravinnekuormitusta torjuvan kosteikon keskelle rakennetaan saaria, jotka muodostavat ilmasta katsottuna HIFK-kirjaimet.

HIFK kerää varoja kosteikon rakentamiseen muun muassa Itämeren Puolustaja -diplomin myynnillä sekä lippujen ja fanituotteiden myynnillä. Kosteikon rakentamista koordinoi WWF Suomi, joka on toteuttanut kosteikkoja Länsi-Uudellemaalle yhdessä yksityisten maanomistajien kanssa jo yli viisi vuotta.

”HIFK:n vastuullisuusryhmän yritykset sekä HIFK tukevat suojelutyötä lahjoituksillaan. Lisäksi HIFK:n miesten ja naisten liigajoukkueet osallistuvat Itämeren suojelutyöhön keräämillään lahjoitusvaroilla. Järjestimme maaliskuussa Helsingin jäähallissa hyväntekeväisyysottelun, jossa WWF Suomi toimi otteluisäntänä, ja illan aikana kerättiin varoja kosteikon rakentamista varten”, HIFK:n markkinointi- ja vastuullisuusjohtaja Raakel Koittola kertoo.

Koittola lisää, että kosteikkoprojektiin voi osallistua kuka tahansa lunastamalla Itämeren puolustaja -diplomin, jonka tuotto ohjataan lyhentämättömänä yhteistyökosteikon rakentamiseen.

Lähikuva kosteikosta.

Kosteikot tarjoavat suojaisan elinympäristön monille lajeille.

Itämeren rehevöitymistä torjuvalle HIFK-kosteikolle etsitään omistajaa

Ylimääräisten ravinteiden aiheuttama rehevöityminen on Itämeren suurin ongelma. Myös sisävetemme eli joet ja järvet kärsivät rehevöitymisestä, jonka näkyvimpiin vaikutuksiin kuuluu runsastunut sinilevä. Peltomaiden ja vesistöjen rajapintaan rakennettavat kosteikot imevät pelloilta veteen kulkeutuvia kiintoaineita ja ravinteita.

”Toimiva kosteikko voi pidättää suuren osan kiintoaineista ja ravinteista, eli ne ovat mainio tapa suojella Itämerta”, WWF:n sisävesivastaava Jenny Jyrkänkallio-Mikkola sanoo.

Hän korostaa, että yksityiset maanomistajat ovat avainasemassa rehevöitymistä ehkäisevien kosteikkojen perustamisessa. Yhteistyö tarjoaa HIFK-kosteikon tulevalle omistajalle mahdollisuuden osallistua konkreettisesti Itämeren suojeluun ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseen.

”Etsimme HIFK-kosteikolle omistajaa, jolla on sille sopiva maa-alue Länsi-Uudellamaalla. Kosteikon rakentamisen kulut katetaan HIFK:n keräämillä lahjoitusvaroilla, ja WWF:n asiantuntijat koordinoivat projektin alusta loppuun asti. Jokainen meistä voi olla osa ratkaisua Itämeren paremman tulevaisuuden puolesta, ja nyt on käsillä ainutlaatuinen mahdollisuus yhdistää kaksi sydäntään lähellä olevaa asiaa: Itämeri ja jääkiekko”, Jyrkänkallio-Mikkola kannustaa.

Lue myös: Oletko sinä uuden WWF-kosteikon omistaja? Lue lisää ja ilmoittaudu!

Auta Itämeri-kummina

Itämeri on yksi maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä. Suojelemme Itämerta ja sen lajeja pitkäjänteisesti sisävesistämme saakka. Sinun tuellasi se on mahdollista.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Itämeri-kummina