Suomen monimuotoisimpia perinnemaisemia kunnostetaan talkootöillä Paraisten Jungfruskärillä

WWF:n talkoolaiset kunnostavat Jungfruskärin uhanalaisia lehdesniittyjä, hakamaita ja ketoja viikon ajan 27.7.–3.8. Luonnonhoitotoimilla turvataan kymmenien uhanalaisten lajien ainutlaatuinen elinympäristö.

Rehevä ja vehreä Jungfruskär sijaitsee Houtskarissa Paraisilla, Saaristomeren kansallispuiston luoteiskulmassa. Talkoolaiset kunnostavat saarella umpeenkasvaneita perinneympäristöjä, kuten äärimmäisen uhanalaista lehdesniittyä muun muassa raivaamalla pensaita ja vesakkoa ja kasaamalla raivaustähteitä.

”Jungfruskär on valtakunnallisesti arvokas perinneympäristökohde. Saarella esiintyvät lehdesniityt ovat hyvin harvinaisia luontotyyppejä, joita löytyy Suomessa käytännössä ainoastaan Ahvenanmaalta ja Lounais-Suomen saaristosta”, kertoo WWF:n leirinjohtaja Olli Borg.

Luonnonhoitotoimista hyötyvät uhanalaiset perinneympäristölajit, joita on saarella poikkeuksellisen paljon. Näitä ovat muun muassa näyttävät kämmekkälajit, seljakämmekkä ja ahokirkiruoho.

(uutinen jatkuu kuvan jälkeen)

Seljakämmekkä Jungfruskärin saarella.

Seljakämmekkä on uhanalainen perinneympäristölaji, jota löytyy Jungfruskäristä.

”Jungfruskär kuului vielä 1980-luvulla Puolustusvoimille. Puolustusvoimat aloitti tuolloin saaren perinneympäristöjen kunnostuksen yhdessä luontojärjestöjen, kuten WWF:n sekä Metsähallituksen kanssa. Kunnostusten myötä hoidettu pinta-ala on tähän päivään tultaessa kasvanut pienestä maapläntistä kymmeniin hehtaareihin, kertoo luonnonsuojelun erityisasiantuntija Kukka Kyrö Metsähallituksen Luontopalveluista.

“Hoidon on oltava jatkuvaa, sillä hoitamattomina perinneympäristöt kasvavat umpeen. Kesäisin Jungfruskärillä laiduntaa karjaa, joka estää umpeenkasvua. Lehdesniityt niitetään ennen laidunnusta ja eläimet pääsevät niille vasta syyskesällä”, Kyrö jatkaa.

Osa leiriläisistä käy talkooviikon aikana kunnostamassa perinneympäristöjä myös Kihdin laidalla sijatsevalla Kråkskärillä. Kråkskäriltä löytyy sekä reheviä lehtoja, hakamaita ja metsälaitumia että laajoja kallioita, pirunpeltoja ja nummea. Kråkskärillä esiintyy paljon uhanalaisia perinneympäristölajeja, kuten kiireellisesti suojeltavaksi luokiteltu­­­­, erittäin uhanalainen tähkämaitikka. Kosteissa lehdoissa taas kasvaa muun muassa otalimisammalta, joka on niin ikään kiireellisesti suojeltavaksi luokiteltu laji.

Tähkämaitikka on kiireellisesti suojeltavaksi luokiteltu, uhanalainen perinneympäristölaji. Sitä esiintyy sekä Jungfruskärillä että Kråkskärillä.

WWF:n talkooleirejä on järjestetty vuodesta 1977 alkaen. Jungfruskärin talkoot ovat jo toiset Paraisilla järjestettävät talkoot tänä kesänä, sillä heinäkuun alkupuolella parikymmenhenkinen talkoojoukko esti Fårön saaren hiekkarantojen ja paahteisten hietikoiden umpeenkasvua muun muassa poistamalla sammalta hiekkadyyneiltä, raivaamalla ja kaulaamalla puita sekä niittämällä Itämeren rehevöitymisestä hyötyvää järviruokoa.

Talkooleiri järjestetään yhteistyössä Metsähallituksen luontopalvelujen kanssa. Leiri on osa Rannikko-LIFE-hanketta, jossa kunnostetaan rannikon ja saariston merkittäviä elinympäristöjä.

Tule mukaan talkoisiin!

Talkoissa pääset auttamaan luontoa torjumalla haitallisia vieraslajeja.

Ilmoittaudu talkoisiin

Tule mukaan talkoisiin!

Talkoissa pääset auttamaan luontoa torjumalla haitallisia vieraslajeja.