Vieraslajitalkoot

Talkoissa torjutaan haitallisia vieraslajeja. Luonnon lisäksi myös talkoolaiset hyötyvät urakoinnista, sillä luonnossa liikkumisella on runsaasti terveysvaikutuksia.

Tietoa talkoista

Vieraslajit ovat eläin-, kasvi- ja sienilajeja, jotka ovat siirtyneet luontaisilta esiintymisalueiltaan uusille alueille ihmistoiminnan seurauksena. Vieraslajien torjuminen on tärkeää, sillä ne ovat uhka kymmenille maassamme luontaisesti esiintyville lajeille. Esimerkiksi nopeasti leviävät vieraskasvit, kuten hiekkarannoilla menestyvä kurtturuusu, tukahduttavat tieltään miltei kaiken muun kasvillisuuden. Kun luontainen kasvilajisto taantuu tai häviää, katoavat myös niistä riippuvaiset selkärangattomat, kuten perhoset, kovakuoriaiset ja pistiäiset. Vieraslajit ovat maailmanlaajuisesti toiseksi merkittävin uhka luonnon monimuotoisuudelle.

Luontaisen lajiston lisäksi vieraslajien torjunnasta hyötyy myös itse talkoolainen, sillä luonnossa liikkumisella on runsaasti terveysvaikutuksia. Kosketus monimuotoiseen luontoon rikastuttaa kehon mikrobistoa, vahvistaa immuunitasapainoa ja suojaa monilta sairauksilta, kuten allergialta ja astmalta.

WWF on ollut kumppanina Allergia-, Iho- ja Astmaliiton vetämässä Terve askel luontoon -hankkeessa, jossa on valistettu ihmisiä luonnon terveysvaikutuksista ja kannustettu osallistumaan sekä luontoa että terveyttä hyödyttävään vapaaehtoistyöhön. Myös WWF:n pitkät talkooleirit ovat olleet hankkeen tukemaa toimintaa. Hankkeen on rahoittamut Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA. Hanke päättyy vuoden 2019 lopulla, mutta sille haetaan jatkoa.