Aitiopaikka Suomen parhaalle lintukosteikolle – WWF:n Luontoliven Liminganlahti-kamera aukeaa

WWF avaa livekameran Pohjois-Pohjanmaan rannikolla Liminganlahdella. Lähetyksessä on odotettavissa näyttäviä hanhien ja kurkien kerääntymiä.

WWF:n Luontolive-lähetykset laajenevat Liminganlahdelle, joka tunnetaan Suomen kenties kansainvälisesti arvokkaimpana lintuvetenä. Livelähetys käynnistyy 29.8. ja jatkuu syyskuun loppupuolelle.

Kameran päätähtiä ovat tuhannet muuttomatkansa varrella lepäilevät hanhet ja kurjet. Odotettavissa on näyttäviä ohilentoja ja äänimaisemia erityisesti auringonnousun aikaan, jolloin hanhet ja kurjet siirtyvät yöpymispaikasta ympäröiville pelloille ruokailemaan.

”WWF on ollut mukana Liminganlahden suojelussa ja tunnetuksi tekemisessä vuosikymmeniä. Alueelle on saatu perustettua syksyinen metsästysrauhoitusalue, jonka turvin on pyritty elvyttämään uhanalaista metsähanhikantaa. Metsästysrauhoitusalue onkin ollut menestys, sillä Liminganlahti vetää huomattavasti entistä enemmän muutolla lepäileviä metsähanhia puoleensa syksyisin”, kertoo WWF:n ohjelmajohtaja Petteri Tolvanen.

”Metsästysrauhoitusalueen ansiosta Liminganlahdella on levähtänyt noin 50 vuoden tauon jälkeen myös äärimmäisen uhanalaisia kiljuhanhia kolmena syksynä vuodesta 2020 alkaen”, Tolvanen jatkaa. WWF järjestää kiljuhanhien tehotarkkailun alueella myös tänä syksynä.

“Liminganlahden luontokeskuksen vierailijat ovat toivoneet livekameraa lahdelle jo useiden vuosien ajan. WWF:n livekamera tarjoaa hienon uuden tavan tutustua lahden lintumaailmaan sen vilkkaimpana aikana syysmuuton pääsesonkina”, iloitsee luontokeskuksen toiminnoista vastaava asiakasneuvoja Joni Partanen Metsähallituksen Luontopalveluista.

“Vaikka Liminka on luonnosta ja linnuistaan tunnettu kunta, on muuttolintujen määrä monelle liminkalaisellekin joka keväinen ja syksyinen ihmetyksen aihe. Olemme haaveilleet lintujen liveseurannasta jo useamman vuoden ajan, ja iloksemme WWF kiinnostui yhteistyöehdotuksestamme. Nyt pystymme tuomaan Liminganlahden valtaisat lintuparvet ja korvia huumaavan äänimaiseman entistä useamman saataville”, Limingan kunnan elinvoimajohtaja Teemu Haapala riemuitsee.

Liminganlahti-kamera toteutetaan WWF Suomen, Limingan kunnan ja Metsähallituksen Luontopalveluiden yhteistyönä.

Lisätietoja:

Ohjelmajohtaja Petteri Tolvanen, WWF Suomi, p. 0400 168 939, petteri.tolvanen@wwf.fi

Asiakasneuvoja Joni Partanen, Metsähallitus, p. 040 156 3407, joni.partanen@metsa.fi

Elinvoimajohtaja Teemu Haapala, Limingan kunta, p. 044 577 9037, teemu.haapala@liminka.fi

merikotka istuu kaiteella Liminganlahden kosteikon keskellä

Nuori merikotka näyttäytyi WWF:n Luontoliven Liminganlahti-kamerassa.