EU:n ennallistamisasetus tuli voimaan – ”Ennallistamisen hyödyt ovat valtaisat”

Asetus määrittelee tavoitteet luonnon ennallistamiselle, mutta ennallistamisen keinot päätetään kussakin jäsenmaassa. Suomella on kaksi vuotta aikaa tehdä suunnitelma asetuksen toteuttamiseksi.

Ennallistamisasetus on osa EU:n biodiversiteettistrategiaa, jonka tavoite on pysäyttää luontokato vuoteen 2030 mennessä. Asetuksen tavoite on, että vuoteen 2030 mennessä ennallistamistoimenpiteitä on tehty vähintään 20 prosentilla EU:n maa- ja merialueista. Lisäksi tavoite on ulottaa toimet koskemaan kaikkia ennallistamisen tarpeessa olevia ekosysteemejä vuoteen 2050 mennessä.

Ennallistamisasetus hyväksyttiin kesäkuussa järjestetyssä EU:n ympäristöneuvoston äänestyksessä. Asetuksen hyväksymistä kannatti 20 jäsenvaltiota, jotka edustivat yhteensä 66 prosenttia EU:n väestöstä. Suomi oli yksi kuudesta asetusta vastustaneesta jäsenmaasta.

”Ennallistamisasetuksen hyväksyminen oli historiallinen voitto Euroopan luonnolle. Työtä kuitenkin riittää, jotta hyvät aikeet muuttuvat käytännön teoiksi. Suomella ja muilla EU:n jäsenmailla on kaksi vuotta aikaa tehdä suunnitelmat toimista, joilla Euroopan luonto saadaan elpymisen tielle. Hetkeäkään ei ole hukattavaksi, sillä luonto köyhtyy hälyttävää vauhtia”, WWF:n johtava metsäasiantuntija Mai Suominen sanoo.

”Ihmistoiminnan haitalliset vaikutukset näkyvät joka puolella maapalloa – myös Suomen metsissä, merissä, soissa ja sisävesissä. Arvokkaita luontokohteita on toki vielä jäljellä ja niiden suojeleminen on äärimmäisen tärkeää. Pelkkä suojelu ei kuitenkaan enää riitä. Luonnon ennallistamisesta on kyse silloin, kun ihmisen muokkaamaa luontoa autetaan palautumaan lähemmäs alkuperäistä tilaansa. Ennallistamisasetus saa pyörät pyörimään ja ihmisen korjaamaan luonnolle aiheuttamaansa haittaa”, Suominen sanoo.

Ennallistamalla luontoa EU-maat voivat torjua luontokatoa, minkä lisäksi ennallistaminen tuo ilmasto-, talous- ja terveyshyötyjä.

WWF:n ja kolmen muun järjestön toukokuussa teettämä kyselytutkimus osoitti, että suurin osa ennallistamisasetusta vastustaneiden maiden kansalaisista halusi, että asetus hyväksytään. Näistä maista ennallistamisasetus sai suurimman kannatuksen Italiassa, jossa sitä tuki 85 prosenttia kansalaisista. Unkarissa asetusta tuki 83 prosenttia ja Puolassa 72 prosenttia kansalaisista. Suomalaisista asetusta kannatti 70 prosenttia.

Otsikkoa muokattu 19.8. Muutettu: ”tulee voimaan huomenna” muotoon ”tuli voimaan”.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje