©  Antti Lappo / WWF-Finland
Päivitetty

Kummipalvelu

Tervetuloa kummien omalle sivulle! Voit tutustua suojelusaavutuksiimme, lukea uusimman WWF-tukijalehden ja saada tietoa ajankohtaisista asioista kummiuteen liittyen. Löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, mutta jos jokin asia jää askarruttamaan, vastaamme mielellämme tukijapalvelussa kysymyksiisi.

För tillfället är sidan bara på finska men vi betjänar nog också på svenska. Vår kundservice svarar gärna på dina frågor per telefon, tfn 040 192 3112 eller per e-post: donator@wwf.fi.

KUMMIKSI LIITTYMINEN

Minulla on verkkopankkitunnukset. Kuinka voin liittyä kummiksi?

Voit liittyä kummiksi osoitteessa wwf.fi/liity. Voit myös soittaa tukijapalvelumme numeroon 040 192 3112.

Minulla ei ole verkkopankkitunnuksia. Kuinka voin liittyä kummiksi?

Voit liittyä kummiksi tilaamalla tukijapalvelustamme toimeksiantolomakkeen kummimaksun maksamista varten. Kummimaksu ilman verkkopankkitunnuksia hoituu kuukausittaisen suoramaksun avulla. Suoramaksu toimii käytännössä samoin kuin entinen kotimainen suoraveloitus, jota pankit eivät enää tarjoa. Toimeksiantolomakkeen voit pyytää sähköpostitse osoitteesta tukija@wwf.fi tai soittamalla tukijapalvelumme numeroon 040 192 3112. Muista laittaa sähköpostiviestiin nimi- ja osoitetietosi. Toimeksiantolomake pitää täyttää ja allekirjoittaa sekä palauttaa meille toinen kappale, jonka toimitamme pankkiisi. Suoramaksu alkaa toimia sen jälkeen kuukausittain ja vuosittain saat ennakkoilmoituksen tulevista suoramaksuistasi.

Vuosittaisen kummimaksun ensimmäisen maksun voit maksaa myös luottokortilla (Visa Mastercard) ilman verkkopankkitunnuksia. Saat jatkossa kummimaksusi vuosittain laskulla.

Liityin kummiksi netin kautta. Koska tililtäni menee ensimmäinen maksu?

Kun olet täyttänyt nettisivuillamme liittymislomakkeen ja käynyt omassa verkkopankissasi tekemässä e-laskutilauksen, saamme siitä muutaman päivän sisällä pankilta vahvistuksen ja ensimmäinen maksu menee valitsemanasi eräpäivänä. Huomioithan, että maksuaineisto pankkiin lähetetään noin viikkoa ennen eräpäivää. Mikäli liityt noin viikkoa ennen valitsemaasi eräpäivää, ensimmäinen maksu menee tililtäsi vasta seuraavassa kuussa.

Liityin kummiksi feissauksen kautta. Koska tililtäni menee ensimmäinen maksu?

Ennen kuin tililtäsi lähtee ensimmäinen maksu, voi kulua useampi viikko. Toimeksiantolomakkeen tiedot viedään ensin WWF:n rekisteriin, jonka jälkeen alkuperäinen kappale lomakkeesta lähetetään pankkiin. Kun lomake on käsitelty pankissa, saamme vahvistuksen, että e-laskutilaus/ suoramaksutoimeksianto tilillesi on aktivoitu ja ensimmäinen maksu menee valitsemanasi eräpäivänä. Huomioithan, että maksuaineisto pankkiin lähetetään noin viikkoa ennen eräpäivää. Mikäli saamme pankilta vahvistuksen noin viikkoa ennen valitsemaasi eräpäivää, menee tililtäsi ensimmäinen maksu vasta seuraavana kuukautena.

Milloin kummiuteni tulee voimaan ja koska saan siitä tietoa?

Kummius ja kummiedut astuvat voimaan, kun ensimmäinen kummimaksu on veloittunut tililtäsi. Saat tämän jälkeen postitse infokirjeen kummikohteestasi noin kahden viikon kuluttua.

KUMMITIETOJEN MUUTTAMINEN

Osoitteeni on muuttunut. Kuinka teen osoitteenmuutoksen?

Voit ilmoittaa osoitteenmuutoksesta sähköisellä lomakkeella tai lähettämällä sähköpostia tukijapalveluumme osoitteeseen tukija@wwf.fi tai soittamalla tukijapalvelumme numeroon 040 192 3112.
Saamme lisäksi Postin ylläpitopalvelun kautta viikoittain tukijarekisteriimme muuttuneet osoitetiedot.

Kuinka toimin, kun vaihdan pankkia?

Voit itse tehdä uuden pankkisi verkkopankissa meille uuden e-laskusopimuksen. Tarvitset sitä varten kumminumerosi sekä pankkikohtaisen ohjeen. Kumminumeron löydät viimeisimmän WWF–tukijalehden takasivulta osoitetietosi yläpuolelta tai saat sen soittamalla tukijapalvelumme numeroon 040 192 3112 tai sähköpostitse osoitteesta tukija@wwf.fi.
Pankinvaihdon voit myös hoitaa lähettämällä meille toimeksiantolomakkeen allekirjoitettuna ja täytettynä uusilla pankkitiedoilla. Pyydä uusi toimeksiantolomake sähköpostitse osoitteesta tukija@wwf.fi tai soittamalla tukijapalvelumme numeroon 040 192 3112. Muista laittaa sähköpostiviestiin nimi- ja osoitetietosi.

Kuinka kummimaksuni hoituu helpoiten?

Verkkopankkia käyttävien kuukausikummiemme e-lasku hoituu helpoiten kun varmistat, että kummimaksusi e-laskuun on valittuna automaattinen hyväksyntä. Tällöin sinun ei tarvitse hyväksyä ja vahvistaa kummimaksuasi erikseen joka kerta. Ei-verkkopankkia käyttävien kuukausikummiemme suoramaksu hoituu tililtäsi yhtä automaattisesti kuin entinen suoraveloitus.

E-lasku tarjolla myös vuosikummeille

Vuosikummit voivat valtuuttaa WWF:n lähettämään paperisen tilisiirtokirjeen sijaan e-laskun suoraan omaan verkkopankkiinsa.

Jos sinua mietityttää jokin laskutukseen liittyvä asia, kysy tukijapalvelustamme puh. 040 1923112 tai tukija@wwf.fi

Kuinka kummikohdetta, kummimaksun summaa tai eräpäivää voi muuttaa?

Kummikohdetta, kummimaksun summaa tai eräpäivää (15. päivä tai kuun viimeinen päivä) voit muuttaa lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tukija@wwf.fi tai soittamalla tukijapalvelumme numeroon 040 192 3112. Laita sähköpostiviestiin nimi- ja osoitetietosi, vanha kummikohde/summa/eräpäivä ja uusi kummikohde/summa/eräpäivä. Vähimmäissumma kuukausittaiselle kummimaksulle on 8 euroa ja vuosittaiselle 96 euroa. Ylärajaa ei ole.

Voiko kummiuden laittaa tauolle?

Kyllä voi. Ilmoita tukijapalveluumme tauon pituudesta (enintään 6 kk) numeroon 040 192 3112. Tauon aikana kummietusi säilyvät (saat mm. WWF-tukijalehden, kuukausittaisen kummikirjeen sekä kutsuja tukijatapaamisiin). Tauon jälkeen kummimaksusi alkaa toimimaan jälleen automaattisesti.

Kuinka voin lopettaa kummimaksuni maksamisen?

Ilmoita kummiutesi lopetuksesta aina tukijapalveluumme osoitteeseen tukija@wwf.fi tai postitse WWF Suomi, Tukijapalvelu, Lintulahdenkatu 10, 00500 Helsinki. Ilmoituksessa tulee olla nimi- sekä osoitetiedot. Jotta tietosi ehditään poistamaan pankkiin lähetettävästä laskutusaineistosta, sen tulee saapua WWF:lle vähintään kaksi viikkoa ennen eräpäivää. Ilmoita myös omaan pankkiisi, ettei suoramaksu-/e-laskusopimus ole enää voimassa.

Mitä suoraveloituspalvelun päättyminen ja e-lasku/suoramaksu tarkoittivat kummille?

Suomalainen suoraveloituspalvelu päättyi nykyisessä muodossaan 31.1.2014. Muutos ei edellyttänyt kuukausittain suoraveloituksella lahjoittavilta WWF:n kummeilta mitään toimenpiteitä vaan heidän suoraveloituksensa muunnettiin automaattisesti joko e-laskuksi tai suoramaksuksi. Tilalle tuli yhtä helppo e-lasku verkkopankissa asioiville ja suoramaksu konttoriasiakkaille.

Miten toimin kun haluan itse valita mitä postia WWF minulle lähettää?

Soita tukijapalvelumme numeroon 040 192 3112 niin päivitetään yhdessä tarvittavat tiedot rekisteriimme. On mahdollista kieltää tai sallia erityyppisiä postituksia.

LAHJOITUSTEN KÄYTTÖ

Haluaisin tietää joitakin esimerkkejä, mitä lahjoituksellani saa?

WWF:n työn rahoituksesta lähes 50 % tulee yksityisiltä tukijoilta, ja ilman heitä moni uhattu luontokohde jäisi ilman apua. Hintaesimerkit ovat suuntaa-antavia.

15 euroa: 15 euron lahjoitusta kohti WWF saa sovittuun hankkeeseen ulkoasiainministeriöltä 85 euroa ulkomaanprojektejaan varten. Esimerkiksi Tansaniassa Itä-Usambaran vuoristosademetsäalueella paikallinen väestö ennallistaa metsiä ja istuttaa puiden taimia.
20 euroa: WWF saa kunnostettua tai hoidettua talkooleirillään 1 aarin perinneympäristöä kasveille, perhosille ja muille lajeille suotuisaksi elinympäristöksi.
30 euroa: WWF auttaa yhden merikotkan poikasen siivilleen.
50 euroa: WWF-lähettilään yhdelle luokalle pitämän toiminnallisen oppitunnin kustannukset. Ympäristökasvatuksella edistetään ekologisen jalanjäljen pienenemistä ja luonnon monimuotoisuuden suojelua pitkällä tähtäimellä.
70 euroa: Apukinosten tekemiseen tarvittava lumikola. Apukinostutkimuksella etsitään ratkaisuja saimaannorpan sopeutumiseen ilmastonmuutokseen ja vähälumisiin talviin pesintäkautena.
80 euroa: Varusteet vapaaehtoiselle öljyntorjujalle: PVC-sadeasu, suojahaalari, öljynkestävät kumisaappaat, suojalasit, suojakäsineet sekä öljynkeräysvarusteet.
100 euroa: Koulutus yhdelle öljyntorjuntajoukkojen jäsenelle.
200 euroa: Yhden vapaaehtoisen kouluttaminen puhdistamaan ja hoitamaan öljyntahrimia lintuja.
300 euroa: WWF löytää keväisissä saimaannorpan poikaslaskennoissa yhden kuutin ja suojelee sen pesäpaikan ympäristöä
1 000 euroa: WWF korvaa kahden nepalilaisperheen polttopuun tarpeen biokaasulla, mikä vähentää metsien hakkuita ja hidastaa ilmastonmuutosta
4 000 euroa: WWF rakentaa kosteikon, jolla vähennetään Itämeren rehevöitymistä.
5 000 euroa: Tiikerin ja sarvikuonon salametsästystä ehkäisevien partioiden toiminta yhdellä suojelualueella yhden vuoden ajan Nepalissa. Parhaimmillaan partiot pystyvät estämään jopa 10 tiikerin tai sarvikuonon salatapon.
8 000 euroa: Merikotkien pesäpaikkojen suojelun sekä poikas- ja pesäinventoinnin vuosikustannus. Tällä inventoidaan 150 pesää ja rengastetaan lähes 300 poikasta.
15 000 euroa: Hydrokopteri avuksi saimaannorpan tutkimuksessa ja suojelutyössä.
25 000 euroa: Saimaannorppien suojelun talviseurannan kulut: poikaslaskentojen avulla suojelutoimet osataan kohdistaa tehokkaimmin.

Kuinka ulkomaanhankkeissa valvotaan lahjoitusten käyttöä?

WWF Suomi on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö. Kumppanuusjärjestö saa rahoitusta ulkoministeriön kehitysyhteistyömäärärahoista monivuotiselle ohjelmalleen. Tämä tuo järjestön työlle pitkäjänteisyyttä ja kokonaisvaltaisuutta ja täten vahvistaa työn tuloksellisuutta.

WWF Suomen ulkomaanhankkeissa työ koordinoidaan yleensä yhdessä paikallisen WWF-toimiston kanssa. Kaikki varojenkäyttö on tarkkaan valvottua ja raportoitua. Kansainvälisen järjestön etuna on se, että eri maissa sijaitsevilla WWF-toimistoilla on yhteiset standardit, ja työn tehokkuus ja laatu on tiedossa. Kun käytännön töitä teetetään paikallisilla alihankkijoilla, työtä koordinoidaan ja sen laatua valvotaan tarkoin.

Katso lisää http://wwf.fi/wwf-suomi/tietoa-meista/

ALAIKÄISET

Kuinka alaikäinen voi tukea WWF:n työtä?

Alaikäinen voi liittyä kummiksi niin, että kummimaksut maksaa aikuinen. Kummiuden voi antaa lapselleen, lapsenlapselleen tai kummilapselleen lahjaksi kummiuden maksamalla kummimaksut. Alaikäiset kummit saavat kaikki kummeille kuuluvat edut kuten WWF-tukijalehden, mutta heille ei lähetetä WWF:n markkinointimateriaalia. Kummiuden voi antaa lahjaksi täältä.

Nuoret voivat myös vaikuttaa oppilaskunnan hallituksen tai opettajien kautta siihen, että heidän koulunsa tekisi päivätyökeräyksen WWF:n työn tukemiseksi, katso lisää täältä.
Myös WWF:n ympäristökasvattajien suunnittelemia materiaaleja voi hyödyntää ympäristökasvatuksen materiaalipankista, katso lisää täältä.