Outi Pyyn kolumni: Kuluttajan syyllistyminen on kulutuskeskustelun savusilli

Red herring (monikko red herrings) = savusilli. Myös: kuvaannollisesti = harhautus, harhaanjohtava vihje; jokin, millä johdetaan harhaan tai viedään huomio pääasiasta.

Ultrapikamuoti ja useat ultrahalpatavaraa myyvät verkkokaupat rynnistivät maailman markkinoille 2019–2022 muokaten globaalia verkkokauppaa ja tuotantoketjuja kurjempaan. Shein ja Temu saivat jalansijansa suomalaiskodeissa pandemian aikana, kun koko maailma vietti aivan liian paljon aikaa puhelimiensa äärellä.

Siirryimme ultrapikafirmojen myötä epävarmuuden aikaan, joka hitaan ja harkitun ostamisen sijaan ruokkii nopeaa tunnepohjaista kuluttamista, fomoa, dopamiinishoppailua, 10 sekunnin keloja ja egon korostamista. Samaan aikaan huonot uutiset ilmaston ja ympäristön tilasta lisääntyvät. Ahdistaa.

Kirjoitan ja puhun paljon ultrapikamuodin ja ultrahalvan verkkoshoppailun vaikutuksista. Lähes joka kerta, kun kerron, ettei ultrahalpaa kannattaisi ostaa, tulee joku kommentoimaan “syyllistämällä ei kuluttaminen muutu”. Kommentoidaan, ettei suomalaisia nuoria, pienituloisia tai pluskokoisia tulisi syyllistää. Vastuullisesti tuotettujen tuotteiden pitäisi kuulemma olla halvempia ja helpommin saatavilla, jotta niihin olisi kaikilla varaa.

Kulutuskeskustelun nopein syyllistyjä tuntuu olevan pienituloinen kuluttaja. On ultrahalpaverkkokaupoille eduksi, että hän syyllistyy kulutuskeskustelussa, sillä näin vastuu siirretään yksilön harteille. Mikseivät isot yritykset, varakkaat ja mediaanissa elävät keskituloiset ylikuluttajat syyllisty samalla tavalla? Miten juuri globaalit rikkaat saisi muuttamaan tapansa? Kannattaa muistaa, että muun muassa puhe yksilön hiilijalanjäljestä on täysin öljy-yhtiön keksimä konsepti ja yksi mainosalan historian härskeimmistä savusilleistä (red herring), eli harhautuksista.

On selvää, että maailma (ihmiskunta) ei pelastu pelkästään ostamalla vastuullista tai kampanjoimalla kuluttajille. Valtaosa ilmastonmuutokseen liittyvistä ongelmista johtuu nimittäin nimenomaan alkupään tuotannosta ja globaalin vallan infrastruktuureista.

Muutos vaatii rohkeita tekoja varsinkin päättäjiltä. ”Meidän”, varakkaiden ja keskituloisten, yritysten päätöksenteosta vastaavien ihmisten sekä muiden päättäjien, on vähennettävä kulutustamme ja muokattava sitä resurssitehokkaampaan suuntaan. Meidän, joilla on eniten valtaa, on näytettävä esimerkkiä, impaktia.

Yksilölle parhaat tavat vaikuttaa omaan kuluttamiseensa ovat äänestää ympäristön puolesta kaikissa vaaleissa, antaa aktiivisesti asiakaspalautetta yrityksille ja vaatia päättäjiltä ja yrityksiltä tiukempia ilmastotekoja. Kaikkien halpakauppojen sovellukset voi myös deletoida, postituslistoilta poistua ja olla ostamatta ultrahalpaa EU-alueen ulkopuolelta. Omistamiensa tavaroiden elinikää voi myös opetella pidentämään huoltamalla niitä ekologisesti.

Sinä, joka tunnet olosi syylliseksi kulutuskeskustelussa: entä jos katsoisit asiaa siltä kantilta, että eikö ole kiva, kun olet nyt tästä asiasta viisaampi? Ultrapikan haittojen ja ympäristövaikutusten esiintuominen ei ole syyllistämistä, vaan vilpitöntä valistamista. Ilman tietoa emme pysty tekemään aidosti parempia valintoja.

Outi Pyy on markkinapaikka IVALO.COMin vastuullisuusjohtaja ja vastuullisuusvaikuttaja.