WWF arvioi pehmopaperijättien ympäristövastuun

WWF on toistamiseen verrannut Euroopan pehmopaperijättien ympäristövastuun. Vain yksi yritys – SCA Tissue – pääsi parhaaseen kategoriaan. Sen sijaan Metsä Tissue arvioitiin parhaaksi yritykseksi kierrätyskuidun käyttöasteen osalta. Myös kuluttaja voi vaikuttaa valinnoillaan.

WWF arvioi toista kertaa viisi pehmopaperijättiä niiden ympäristövastuun osalta. Vertailtujen yritysten eli Georgia-Pacificin, Kimberly-Clarkin, Metsä Tissuen, Procter&Gamblen ja SCA Tissuen markkinaosuus Euroopan pehmopaperimarkkinoista on 75 %. Arviointikriteeristöön kuuluivat mm. kierrätyskuidun osuus, puunhankintapolitiikka, päästöjen rajoittaminen ja toimintatapojen läpinäkyvyys.

Tänä vuonna kaksi viidestä yrityksestä sai yli 50 prosenttia kokonaispisteistä, kun viime vuonna yksikään yritys ei yltänyt tähän lukuun. Metsä Tissuen kokonaisarvosana oli 53, kun SCA Tissue sai 69 ja pääsi näin ainoana yrityksenä parhaaseen eli vihreään kategoriaan.

“Yrityksillä on vielä paljon tehtävää ympäristövastuunsa parantamiseksi, mutta WWF:n tekemä vertailu ja siihen liittyvä julkisuus sekä yritysten kanssa käydyt neuvottelut osoittavat, että näillä on ollut vaikutusta yritysten ympäristövastuun kehittymiseen”, sanoo WWF Suomen metsäpäällikkö Harri Karjalainen.

SCA Tissuen kokonaisarvosana kohosi erityisesti yhtiön vastuullisen puunhankintapolitiikan ansiosta. Metsä Tissue sen sijaan oli lisännyt eniten (3 %) kierrätyskuidun osuutta tuotteissaan, jolloin sen käyttämän kierrätyskuidun osuus kaikissa pehmopaperituotteissa on nyt suurin eli 55 %. Kotitalouksille suunnatuissa tuotteissa Metsä Tissue oli ainoa kierrätysastettaan nostanut yhtiö. Myös Metsä Tissuen yhteenlaskettu arvosana muista tuotantoprosessiin liittyvistä tekijöistä kuten päästöistä, energian ja veden käytöstä ja valkaisuprosessista, oli hyvä (54 %).

“Jos eurooppalaisten vuosittain käyttämä pehmopaperimäärä muutettaisiin vessapaperiksi, se riittäisi 12 000 kertaa maapallon ympäri. Vessapaperia ei voi kierrättää käytön jälkeen, siksi kierrätyskuidun osuutta on nostettava pehmopaperituotteita valmistettaessa. Onkin hienoa, että Metsä Tissue on kasvattanut kierrätyskuidun osuuttaan vessapapereissaan ja muissa tuotteissa”, Harri Karjalainen sanoo.

Kodin ulkopuolella käytettävissä pehmopapereissa kierrätyskuidun osuus on suuri. Jos nämä tuotteet kelpaavat kuluttajille suurimman osan päivästä työpaikoilla ja kouluissa, niin miksi samat tuotteet eivät kelpaisi myös kotona, WWF kysyy. Myös yritysten markkinointistrategioilla on merkitystä: “pehmeyden ja valkoisuuden” korostamisen sijaan yritykset voisivat kertoa kierrätyskuidun merkityksestä metsäluonnon säilyttämiseksi. WWF kannustaa myös kuluttajia vaatimaan kierrätyskuidusta tehtyjä pehmopapereita. “Pehmopaperiteollisuus poikkeaa muusta paperiteollisuudesta siinä, että se valmistaa tuotteensa suoraan kuluttajalle. Kuluttaja on halutessaan todella kuningas näillä markkinoilla”, Karjalainen muistuttaa.

Vaikka Metsä Tissuen kierrätyspolitiikka sai hyvän arvion, WWF toivoo, että yhtiö parantaa puun hankinnan vastuullisuutta.

WWF vertailee pehmopaperiyritysten ympäristövastuuta jälleen ensi vuonna.

Lue myös kuluttajan vinkit pehmopaperien valintaan.

Lisätietoja:

WWF Suomi, metsäpäällikkö Harri Karjalainen, 040 563 7179. WWF:n verkkosivuilla on lisää tietoa pehmopaperijättien arvioinnista.

Taustatietoa:

– Jokainen eurooppalainen käyttää vuosittain 13 kg pehmopaperituotteita. Vessapaperiksi muutettuna eurooppalaisten vuosittain käyttämä pehmopaperimäärä vastaa 22 miljardia rullaa vessapaperia, ja auki levitettynä se riittäisi maasta kuuhun 635 kertaa ja maapallon ympäri 12 000 kertaa.

– Vertailua johtaa SCA Tissue, joka sai 69 % pisteistä (vuonna 2005 myös ykkönen 46 prosentilla). Metsä Tissue sai 53 % (vuonna 2005 myös toisena, 35 %). Kimberly Clark 40 % (vuonna 2005 viimeinen 24 prosentilla), Procter&Gamble 34 % (2005 neljäs 26 prosentilla) ja Georgia Pacific 27 % (vuonna 2005 kolmas sija 32 prosentilla).

– Vastuullisessa puunhankinnassa johtaja on SCA Tissue, 89 % (58% vuonna 2005). Toisena Procter&Gamble, 34 % (32 % vuonna 2005), kolmas Metsa Tissue 31 % (18 % vuonna 2005) , neljäs Georgia Pacific 23 % (12 % vuonna 2005) ja viimeisenä Kimberly Clark, 20 % (18 % vuonna 2005)

– Vertailtujen yritysten Suomessa myytäviä tuotemerkkejä ovat muun muassa:

  • SCA: Edet
  • Metsä Tissue: Lambi, Serla, Katrin
  • Kimberly Clark: Kleenex Viva, Kleenex Cottonelle, Scott
  • Georgia Pacific: Lotus-tuotteet eli Royal, Emilia, Embo, Lotus-kasvopyyhe, Nessu-nenäliinat (valmistajan ilmoituksen mukaan Pohjoismaissa myytävien Lotus ja Embo –tuotteiden kierrätysprosentti on huomattava)
  • Procter & Gamble: ei tällä hetkellä pehmopapereita Suomessa myynnissä

– Pehmopaperiteollisuus poikkeaa muusta metsäteollisuudesta erityisesti siinä, että se valmistaa pienissä pakkauksissa myytäviä tuotteita suoraan kuluttajille. Muut paperiteollisuuden tuotteet myydään jättierissä painotaloille ja pakkausten käyttäjille.