© Katri Virtalaakso

WWF-lehti 2/2019

Maukkaat muistisäännöt

WWF julkaisi ruokasuosituksen, jota noudattamalla voidaan ruokkia maapallon kasvava väestö terveellisesti, hillitä ilmastonmuutosta ja turvata luonnon monimuotoisuuden säilyminen.

Ruuantuotanto on tällä hetkellä yksi suurimmista yksittäisistä kasvihuonepäästöjen aiheuttajista. Se on myös suurimpia syitä maailman villieläinten määrän romahtamiseen, sillä metsien ja muiden luonnontilaisten alueiden raivaaminen eläinperäisen ruuan tuotantoon ajaa villieläimet ahtaalle.

Tutkimusten perusteella tiedetään, millainen ruuantuotanto vahingoittaa luontoa mahdollisimman vähän tai jopa parantaa ympäristön tilaa. Lisäksi tutkijat ovat vuosikymmeniä selvittäneet eri ruoka-aineiden vaikutuksia ihmisten terveyteen. Alkuvuodesta julkaistu EAT-Lancet Commission -raportti kokoaa ainutkertaisella tavalla nämä kaksi näkökulmaa yhteen. Lopputulos on laajan kansainvälisen tiedeyhteisön näkemys siitä, millainen on sekä terveellinen että ympäristön kannalta kestävä ruokavalio.

Katri Virtalaakso
© Katri Virtalaakso
Lähteet: Willett, W., Rockström, J., Loken, B., et al. (2019). Food in the Anthropocene: The EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems. The Lancet,393 (10170), 447-492 ja WWF:n Kalaopas

Tällä hetkellä suomalaiset ovat kaukana tutkijoiden suosituksista. Erityisesti punaisen lihan kulutus on liian suurta. Lihalla ja muilla eläinperäisillä tuotteilla on moninkertaiset ympäristövaikutukset kasviperäisiin tuotteisiin verrattuna, sillä lihan, kananmunien ja maidon tuottamiseksi pitää kasvattaa ensin viljaa ja muita kasveja tuotantoeläinten ruuaksi.

Alle on koottu WWF:n ruokasuositus, jota noudattamalla voi helliä sekä ympäristöä että ihmiskehoa ja -mieltä. Suositus perustuu EAT-Lancet Commission -raporttiin. Paina maukkaat muistisäännöt mieleen, nappaa kuva tai tallenna sivu!

WWF:n suosittelema terveellinen ja ympäristön kannalta kestävä ruokavalio sisältää

- Pääasiassa kasviksia

- WWF:n Kalaoppaan vihreitä vaihtoehtoja

- Punaista lihaa korkeintaan kerran viikossa

- Broileria korkeintaan muutaman kerran viikossa

- Lasi maitoa tai muutama siivu juustoa päivässä

- Kuusi kananmunaa kuukaudessa (tai viisi viikossa, jos ei syö broileria lainkaan)

 

Teksti: Antti Haavisto

Jaa tämä sivu: