Pyörällä perille

Polkupyörä on helppo ja ekologinen tapa liikkua paikasta toiseen. Coming Thru -pyöräblogia pitävä Markus Varha antaa vinkit fillaristille.

Mitkä ovat jokaisen pyöräilijän perusvarusteet?

– Paras varuste on hyvä pyörä ja laadukkaat renkaat. Jos renkaat ovat huonot, pitää olla pumppu ja paikkaussarja sekä paikkaustaito. Kori on aina kätevä, ja pidemmillä lenkeillä vesipullo on ehdoton.

Entä hifistelijän?

– Lukkopolkimet ja pyöräilykengät tuovat tehoa pidemmillä matkoilla. Kun kenkä on kiinni polkimessa, siitä saa voimaa vetää jalkaa myös ylöspäin, mikä helpottaa polkemista. Hengittävät vaatteet ja aurinkolasit ovat myös hyödylliset.

Pyörä saattaa kadota telineestä keskellä kirkasta päivää. Miten suojautua varkailta?

– Pyörä pitäisi kiinnittää rungostaan johonkin kiinteään asiaan, joka on pultattu maahan. Kannattaa käyttää kahta erilaista lukkoa, koska varkaalla on yleensä välineet vain yhdenlaisen lukon rikkomiseen.

Millainen on hyvä lukko?

– Mahdollisimman kompakti ja kevyt, mutta silti kestävä. U-lukko on klassinen ja tehokas. Siinä ei ole murtuvia osia ja monet pyöräilyvarusteet on suunniteltu niin, että niihin saa U-lukon kiinni. Itse pidän myös lenkkilukosta, se menee tosi pieneen tilaan.

Pyöräillessä tulee helposti hiki. Mikä neuvoksi?

– Moni polkee liian nopeasti ja voimalla, kun koko pyöräilyn idea on mahdollisimman energiatehokas suoritus. Kun kulkee tasaisesti ja rauhallisesti, matka sujuu nopeammin – keskinopeus ei kaahatessa juurikaan kasva. Hikoilua voi estää myös hengittävillä vaatteilla ja sillä, että ei pidä reppua selässä.

Tarvitseeko pyörälle tehdä jotain ennen liikkeelle lähtöä, jos se on ollut pitkään talviteloilla?

– Kannattaa tarkistaa, että liikkuvat osat liikkuvat ja pysyvät osat pysyvät paikallaan. Mutterit, satulan renkaat ja ruuvit on hyvä kiristää. Renkaiden kunto pitäisi tarkistaa ja vaihtaa renkaat, jos ne ovat hapertuneet. Myös vanteiden suoruus on tärkeää – jos lujassa vauhdissa menee rengas linkkuun, vanne voi hajota ja aiheuttaa onnettomuuden. Ajoasento ja jarrujen toiminta kannattaa tarkistaa. Tarvittaessa menopelin voi vielä puhdistaa ja rasvata.

Kuinka usein pyörää pitäisi huoltaa?

– Täyshuolto kannattaa tehdä kerran tai kaksi kertaa vuodessa, käytöstä riippuen. Siinä vaihdetaan kuluvat osat kuten jarrupalat, tsekataan renkaat ja pinnat, suoristetaan vanteet, tarkistetaan voimansiirto, ketjut ja polkimet.

Miksi huolto on tärkeää?

– Pyörä on ikuinen, kun sen huoltaa tarpeeksi usein. Huollettu pyörä on myös turvallinen. Jos jarrupalat tai jarruvaijeri on liian löysällä, voi tulla törmäyksiä. Renkaan puhkeaminen kovassa vauhdissa on erittäin ikävä kokemus. Polkupyörässä lähes kaikki osat voi vaihtaa, ja huollettu pyörä tuntuu kuin uudelta.

Mitä poropeukalokin voi tehdä itse?

– Astianpesuaine, tiskiharja ja lämmin vesi ovat pyöräilijän tärkeitä ystäviä. Ensin pyörä puhdistetaan ja annetaan kuivua, sitten ketjut ja liikkuvat rasvataan biohajoavalla rasvalla ja pyyhitään ylimääräiset pois. Jakoavain ja kuusiokoloavainsarja ovat erinomaisia työkaluja – niillä voi kiristää 95 % pyörän osista.

Markuksen pyöräblogia voi seurata osoitteessa www.comingthru.com.

Teksti: Mira Hannuksela