Valaisiin hurahtanut vaikuttaja

Meriasiantuntija Sanna Kuningas tuntee meret ja niiden asukkaat ja tahtoo suojella niitä.

WWF Suomen määräaikainen meriasiantuntija Sanna Kuningas, 36 vuotta, hurahti meressä eläviin olentoihin jo lapsena. Lomamatkalla Välimerellä Sanna näki delfiinejä ensimmäistä kertaa. Siitä lähtien delfiinejä ja valaita käsittelevä kirjallisuus kului käsissä ja merentutkija Jacques Cousteaun dokumentit tulivat tutuiksi.

-Yläasteikäisenä tajusin, että voisin opiskella meribiologiaa. Minulle ei sitten ollut muuta vaihtoehtoa, vaikka sisäänpääsy yliopistoon oli haastavaa , eivätkä alan työnäkymät olleet lupaavia, kertoo Sanna.

Suomalaisten oma meri Itämeri ja sen eliölajit kiinnostavat Sannaa, mutta valaat kummittelivat opiskeluaikana edelleen mielessä. Siksi Sanna lähti vaihto-oppilaaksi skotlantilaiseen St Andrews´n yliopistoon, jossa tehdään korkeatasoista merinisäkästutkimusta. Opinnot veivät myös tutkimaan miekkavalaita Pohjois-Norjaan, jossa kului kenttätöissä yhteensä noin vuosi.

-Miekkavalaat seuraavat silliparvia tiettyihin vuonoihin, joissa olosuhteet ovat otolliset sekä sillin kalastajille että tutkijoille.

Valaspopulaatioita, niiden kokoa, uhkia ja selviytymistä tutkittaessa käytetään yhtenä apuvälineenä valokuvatunnistusta. -Joillakin valailla on niin selvät, yksilölliset tuntomerkit, että voin tunnistaa ne muiden joukosta helposti, kertoo Sanna.

Sannan maisterintutkintoon liittyvä tutkimus laajeni ja Pohjois-Norjan miekkavalaita koskeva tohtorinväitöskirja valmistui keväällä.

Vedestä kuivalle maalle

Suomessa Sanna on tehnyt töitä muun muassa Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitokselle ja Metsähallitukselle: rämpinyt kahluuhousut jalassa ruovikoissa kaloja etsimässä ja kartoittanut vedenalaisia luontotyyppejä ja lajeja muun muassa videokameran avulla ja sukeltamalla.

-Hidasta, mutta erittäin arvokasta työtä, Sanna kuvailee.

WWF:ssä Sanna työskentelee muun muassa vapaaehtoisen öljyntorjunnan, Itämeren rehevöitymis- ja meriliikenneasioiden sekä merialueiden suunnittelun parissa. Työ vie Sannaa uusiin, entistä hieman kuivempiin ympäristöihin, sillä suuri osa suojelutyöstä tehdään paitsi tietokoneen ääressä, myös kotimaisissa ja kansainvälisissä kokouksissa ja esiintymislavoilla.

-Tällainen laaja-alainen ja monipuolinen toiminta miellyttää, minulla kyllä riittää uskallusta ja halua tarttua toimeen, Sanna luonnehtii itseään.

—————–

Sanna Kuningas, meriasiantuntija

WWF:ssä vuodesta 2014

Kotoisin: Helsingistä