WWF:n luontolive – Naali

Tervetuloa seuraamaan WWF:n Luontoliven naalikameraa!

Arktisilla alueilla elävä naali on Suomessa äärimmäisen uhanalainen. Naaleja arvioidaan liikkuvan Suomessa vain kymmenkunta yksilöä. Ruotsissa ja Norjassa naalikannat ovat kasvaneet suojelutoimien ansiosta, ja naalien elämää seurataankin Luontolivessä Ruotsin tunturialueelta. Asensimme kameran yhteistyökumppaneidemme kanssa naalin pesäkumpareen lähettyville. Katso tallenne kesältä 2020.

Auta uhanalaisinta nisäkästämme

Palautetaan naali pysyvästi Suomen luontoon! Naali oli ennen Tunturi-Lapissa yleinen laji, mutta nykyään Suomen uhanalaisin nisäkäs. Kummina olet kanssamme suojelemassa naalia sekä muita uhattuja arktisia lajeja.

Liity Lumi-kummiksi

Auta uhanalaisinta nisäkästämme

Naali

Naali eli napakettu elää arktisilla seuduilla kautta pohjoisen pallonpuoliskon. Vaikka naali ei ole häviämässä koko maailmasta, on laji ollut Suomessa jo pitkään ahdingossa. Tavoitteenamme on palauttaa naali pysyvästi Suomen luontoon.

Naali joutuu väistämään etelän serkkua, särki ei lämmöstä kärsi – Katso esimerkkejä ilmastonmuutoksen hyötyjistä ja häviäjistä Suomessa

Moni pohjoisiin oloihin sopeutunut eläin-, lintu- ja kasvilajimme kärsii nousevista lämpötiloista ja lumen ja jään vähenemisestä. On kuitenkin myös niitä, joille ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat tervetulleita. Kokosimme esimerkkejä lajeista, jotka kärsivät tai vastaavasti hyötyvät ilmastonmuutoksesta Suomessa.

Luontoliven uusi kamera vie katsojat ennennäkemättömän lähelle naalia: kamera kuvaa naalien pesäkumparetta

Livekuvaa lähetetään naalien pesäkumpareelta Ruotsista. Ruotsin ja Norjan tunturialueilla naalikannat ovat kasvaneet, ja tavoitteena on palauttaa naali myös Suomen luontoon.

Yhteistyössä

WWF:n Luontoliven toteuttaminen ei olisi mahdollista ilman loistavia yhteistyökumppaneita. Naalikamera on toteutettu yhteistyössä WWF Ruotsin, LiveEyen ja Pukki Visualsin kanssa.