Nuorten toimintasivu

Hienoa, että olet kiinnostunut toimimaan luonnon puolesta! On paljon mitä voit tehdä asioiden muuttamiseksi parempaan suuntaan.

1. Vähennä

Kaikki, mitä käytämme, tulee luonnosta. Harkitse aina huolella, tarvitsetko välttämättä uutta tavaraa tai vaatetta vai haluatko sen jostain muusta syystä. Pohdi, voisiko sen ostaa käytettynä, ja panosta kokemuksiin tavaran sijaan. Vaikutuksiasi ympäristöön voit pienentää myös vähentämällä eläinperäisten elintarvikkeiden käyttöä.

2. Pidä ääntä

Olet arjen vaikuttaja: vaikutat moniin ihmisiin ympärilläsi, myös huomaamattasi. Jaa tietoa ja kerro ystävillesi oppimistasi asioista. Voit aloittaa sosiaalisessa mediassa keskustelun, korjata virheellisiä väittämiä, jos huomaat niitä ja jakaa hyviä esimerkkejä ja vinkkejä kestävästä elämäntavasta.

3. Anna palautetta

Yritykset ja päättäjät voivat tehdä muutoksia, kun vaadimme, kysymme ja ehdotamme. Anna rohkeasti palautetta asiasta, johon toivoisit muutosta. Monella yrityksellä on verkkosivuillaan valmiit lomakkeet palautteen antamiseen. Heitä voi lähestyä myös kohteliaasti sähköpostilla.

Esimerkkikysymyksiä yrityksille kaakaoon liittyen:

• Tiedättekö mistä kaakao raaka-aineenne on peräisin? Missä sitä tuotetaan ja kenen toimesta?
  • Tiedättekö, kuinka paljon kaakaon tuottajille maksetaan korvausta?
  • Onko kaakao raaka-aineenne vastuullisuussertifioitua?
  • Tiedättekö, aiheutuuko käyttämänne kaakaon tuotannossa metsä- ja luontokatoa?
  • Onko teillä tavoitteita metsä- ja luontokadon ehkäisemiseksi kaakaon tuotantoketjussa?
  • Jos teillä on jokin tavoite, niin mitä se käytännössä tarkoittaa ja mitä teette sen toteuttamiseksi?

4. Tee vastuullisia valintoja

Teemme joka päivä valintoja esimerkiksi ruuan ja liikenteen suhteen. Kaikkia valintoja ei tarvitse laittaa uusiksi kerralla. Mikä olisi pienin muutos ja missä tilanteessa, jossa voisit valita entistä vastuullisemmin? Yritysten verkkosivuilta löytyy lisätietoa heidän vastuullisuudestaan. Tutustu myös eri sertifikaatteihin (Luomu, Reilu kauppa, UTZ, Rainforest Alliance).

5. Toimi muutoksen edistämiseksi yhdessä

Yhdessä saamme enemmän aikaan. Onko oppilaitoksessasi tai työpaikallasi ympäristöasioita edistävä ryhmä, johon voit liittyä? Haasta muut mukaan toimimaan luonnon puolesta.

Metsät häviävät hälyttävää vauhtia

Metsiä häviää vuosittain keskimäärin 10 miljardia hehtaaria, ja se on valtava menetys niin luonnolle kuin ihmisillekin. WWF:n tavoitteena on pysäyttää metsäkato vuoteen 2030 mennessä. Lue, miten sinäkin voit auttaa.

Lue lisää metsäkadosta

Metsät häviävät hälyttävää vauhtia