Me tulevaisuudentekijät – Hyvinvointia ja kestävyyttä luokanopettajille

Tervetuloa Me tulevaisuudentekijät – Hyvinvointia ja kestävyyttä luokanopettajille -täydennyskoulutukseen (1,5 op) päivittämään tietojasi ja taitojasi kestävän elämäntavan vahvistamisesta koulussa. Koulutuksessa yhdistyvät ajankohtainen ympäristötieto, luonnon hyvinvointivaikutukset, oppilaiden osallisuus sekä kestävän elämäntavan rakentuminen koulussa opetussuunnitelman mukaisesti.

Koulutus on osa Opetushallituksen tukemaa Kohti ympäristövastuullista oppimisyhteisöä -hanketta, ja se on toteutettu yhteistyössä yhdeksän eri ympäristöalan organisaation kanssa. Koulutus on veso-kelpoinen ja osallistujalle maksuton.

Koulutuksia järjestetään lukuvuoden 2022-2023 sekä syyslukukauden 2023 aikana seitsemällä eri paikkakunnalla.

Mitä sinä saat tästä?

Osallistuja saa tietoa maailman tilasta, erityisesti luonnon monimuotoisuudesta ja ilmastonmuutoksesta. Kurssi tarjoaa työkaluja ympäristöaiheiden käsittelyyn, dialogin lisäämiseen, oppilaiden toimijuuden ja osallisuuden vahvistamiseen sekä kestävän elämäntavan edistämiseen koulussa. Koulutuksessa osallistuja saa myös kokemuksia ja tietoa luonnon hyvinvointivaikutuksista koulun arkea helpottamaan.

Kenelle koulutus on tarkoitettu?

Kaikille luokanopettajille, jotka ovat valmiita kehittämään monialaista ympäristöopetusta omassa koulussaan. On eduksi, jos samasta koulusta osallistuu kaksi tai useampia opettajia.

Kouluttajat

Kouluttajina toimivat WWF:n ympäristökasvatuksen asiantuntijat Anna Muotka ja Johanna Lassander, Kierrätyskeskuksen ympäristökoulu Polun ympäristökasvatuksen asiantuntijat Anu Kaila ja Elena Lehtimäki sekä Metsähallituksen luontokasvatuspäällikkö Elina Pilke, luontokasvattaja Maria Salin ja erikoissuunnittelija Ulla Matturi.

Koulutuksen ohjelma

Koulutus on laajuudeltaan 1,5 opintopistettä. Koulutus on neliosainen ja koostuu kahdesta lähikoulutuspäivästä, etäluennosta sekä itsenäisesti suoritettavasta ja oppilaita osallistavasta välitehtävästä. Koulutuspäivät sisältävät luentoja sekä toiminnallisia harjoituksia sisällä ja ulkona. Etäluennon voi katsoa myös tallenteena.

1. Ensimmäinen koulutuspäivä (6h): Luonnon monimuotoisuus ja hyvinvointia luonnosta
  2. Etäluento (2 h): Ajankohtainen ympäristötieto ja systeeminen ajattelu haltuun (voi katsoa myös tallenteena)
  3. Itsenäinen välitehtävä: Opetuskokeilu oppilaiden kanssa
  4. Toinen koulutuspäivä (6 h): Kestävä koulu, ilmastokasvatus ja oppilaat ympäristötoimijoina

Koulutuksen paikkakunnat ja aikataulu

Syksy 2022

PÄÄKAUPUNKISEUTU

ti 27.9. klo 10-16 Suomen luontokeskus Haltia, Nuuksiontie 84, Espoo
ke 12.10. klo 14-16 etäluento Zoomissa (voi katsoa myös tallenteelta)
to 3.11. klo 10-16 Suomen luontokeskus Haltia, Nuuksiontie 84, Espoo

Ilmoittautuminen on päättynyt.

OULUN SEUTU

to 6.10. klo 10-16 Liminganlahden luontokeskus, Rantakurvi 6, Liminka
ke 12.10. klo 14-16 etäluento Zoomissa (voi katsoa myös tallenteelta)
to 10.11. klo 10-16 Liminganlahden luontokeskus, Rantakurvi 6, Liminka

Ilmoittaudu mukaan tästä! Ilmoittautuminen päättyy 3.10.

Kevät 2023

Koulutusten aikataulut ja päivämäärät tarkentuvat myöhemmin.

TURUN SEUTU
TAMPEREEN SEUTU
PÄÄKAUPUNKISEUTU

Syksy 2023

Koulutusten aikataulut ja päivämäärät tarkentuvat myöhemmin.

OULUN SEUTU
VAASAN SEUTU