Koulutukset kasvattajille

WWF järjestää monipuolisia, maksuttomia ympäristökasvatuskoulutuksia opettajille ja muille kasvattajille. Koulutuksissa tutustutaan ajankohtaisiin teemoihin ja innostaviin opetusmenetelmiin. Kouluttajina toimivat WWF:n ympäristökasvattajat. Järjestämme koulutuksia eri puolilla maata yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Opettaja, päivitä ympäristöosaamisesi 2020-luvulle!

WWF tarjoaa opettajille maksutonta täydennyskoulutusta kestävän kehityksen teemoista.  Yhteensä 7 op koulutuskokonaisuus koostuu neljästä moduulista eli kurssista. Koulutusta järjestetään verkossa ja lähipetuksena eri puolilla Suomea. Voit osallistua vain yhdelle tai vaikka kaikille kursseille. Klikkaamalla otsikoita saat lisätietoa kursseista.

1. Kasvatus osana kestävää kehitystä (1 op verkkokoulutus)
  2. Me aarteenvartijat – luonnon monimuotoisuus opetuksessa (2 op, kaksi lähipäivää / webinaaria ja etäosuuksia)
  3. Me ilmastosankarit – ilmastonmuutos opetuksessa (2 op, kaksi lähipäivää / kolme webinaaria ja etäosuuksia)
  4. Oppilaat ympäristötoimijoina ja koulun kestävä toimintakulttuuri (2 op, kaksi lähipäivää ja etäosuuksia)

Kurssit tarjoavat sinulle ajankohtaista tietoa sekä opettajan työhön liittyviä kehittämistehtäviä, joita toteutat yhdessä oppilasryhmän kanssa. Tavoitteena on tarjota sinulle sellaisia työkaluja, jotka voit ottaa heti käyttöön!

Koulutus on Opetushallituksen kustantamaa maksutonta täydennyskoulutusta, ja sitä toteutetaan lähiopetuksena ja verkossa.  Lähiopetus voidaan järjestää myös webinaarina, jos COVID 19 -epidemian tilanne näin vaatii.

Ensimmäiset kurssiryhmät aloittavat toimintansa syksyllä 2020. Kouluttajina toimivat WWF:n ympäristökasvatuksen asiantuntijat sekä Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomen ja Natur och Miljön kouluttajat.

Tukea osallistavaan ympäristöopetukseen

Oppilaat ympäristötoimijoina

Mitkä ovat kestävän elämäntavan olennaiset osa-alueet yleissivistävässä koulussa? Miten toteutetaan osallistavaa ympäristökasvatusta monialaisesti? Miten oppilaiden ympäristötoimijuutta tuetaan? Tästä koulutuspäivästä saat ajankohtaista, tutkittua tietoa sekä työkaluja toiminnallisen ja osallistavan ympäristökasvatuksen toteuttamiseen yleissivistävässä opetuksessa.

Koulutus järjestetään syksyllä 2020 Tampereella ke 28.10.2020 klo 9-15. Lisätietoja ja ilmoittautumiset Eeventti-kalenterista.

Tukea monialaiseen ympäristöopetukseen

Monimuotoinen metsä

Metsien monimuotoisuus puhututtaa ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Mitä muuta metsä on kuin hiilivarasto? Mikä on Suomen metsien monimuotoisuuden tila ja miten sitä voidaan suojella? Tavoitteena on kasvattaa osaamista metsäteemasta sekä oppia sisällyttämään ulkona oppiminen osaksi monialaisen kokonaisuuden rakentamista. Koulutuksessa annetaan ideoita ja käytännön työkaluja teeman mukaisen MOK:n tai teemakokonaisuuden rakentamiseen.

Koulutuksen järjestävät yhteistyössä Suomen ympäristöopisto SYKLI ja WWF. Koulutus on osa Ulkoluokan ihmeet -koulutussarjaa. Kouluttajina toimivat Anna Haukka (SYKLI) ja Hanna Seimola (WWF).

Turku 22.9.2020  lisätiedot
Vantaa 22.10.2020 ilmoittautuminen ja lisätiedot

Kurssi tulossa myös webinaarina lokakuussa.

Ulos Ut Out 2021

15.-17.6.2021 Nurmeksessa

Ulos Ut Out 2020 on nyt Ulos Ut Out 2021! Suomen suurin ulkona oppimisen tapahtuma tulee taas. Tapahtuma kokoaa satoja opettajia, kasvattajia ja muita ulkona oppimisesta kiinnostuneita innostumaan ulkona oppimisesta ja kehittämään opetusta.

Ympäristökasvatuksen tekijät, tutkijat ja päättäjät etsivät kolmen päivän aikana yhdessä keinoja ilmastonmuutoksen torjuntaan opetuksen ja kasvatuksen keinoin.

Luvassa on monipuolinen kattaus huippupuhujien luentoja, innostavia ja toiminnallisia työpajoja sekä inspiroivia keskusteluja luonnon helmassa. WWF on yksi tapahtuman pääjärjestäjistä.

Lue lisää tapahtuman verkkosivuilta ja tule mukaan!

Ympäristökasvatuksen johtava asiantuntija
Essi Aarnio-Linnanvuori