WWF:n ruokakurssi

Ruualla on isot vaikutukset ilmastoon, Itämereen ja muuhun luontoon. Ruokakurssilla opit kymmeniä taitoja ja niksejä, joilla kokkaat kasviksista ja kalasta koukuttavan herkullista ja ympäristöystävällistä arkiruokaa. Kuuden viikon kurssin aikana saat viikoittain tuhdin infopaketin sähköpostiisi. Käytännön vinkit, ideat ja ohjeet on koonnut ruokatoimittaja Niina Mälkiä. Reseptit ovat laatineet ruokatoimittajat Sanna Kekäläinen, Nina Karlsson ja Vilja Pursiainen.

Ruokakurssilla opit kymmeniä taitoja ja niksejä, joilla kokkaat kasviksista ja kalasta koukuttavan herkullista ja ympäristöystävällistä arkiruokaa. Kuuden viikon kurssin aikana saat viikoittain tuhdin infopaketin sähköpostiisi. Käytännön vinkit, ideat ja ohjeet on koonnut ruokatoimittaja Niina Mälkiä. Reseptit ovat laatineet ruokatoimittajat Sanna Kekäläinen, Nina Karlsson ja Vilja Pursiainen.

Tilaa maksuton kurssi sähköpostiisi

  • Haluan tilata WWF:n ruokakurssin sähköpostiini. Antamalla sähköpostiosoitteeni hyväksyn, että saan WWF:lta tietoa ympäristöystävällisestä ruuasta sekä ajankohtaisista kampanjoista. Tutustu tietosuojaselosteeseen
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Ruokavalinnat ovat ympäristön kannalta tärkeimpiä arjen valintoja. Ruoka muodostaa noin 20 % yksityisen kulutuksen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä – saman verran kuin liikenne. Muiden ympäristövaikutusten osalta ruoka on vielä merkittävämpi. Ympäristön huomioivan syömisen perusperiaatteet ovat kuitenkin helppoja.

Valitse lautasellesi mahdollisimman paljon kasviperäisiä tuotteita, kuten palkokasveja, viljatuotteita, kasviksia, marjoja ja hedelmiä, sekä lähivesiesi kestävästi kalastettuja kaloja. Vähennä lihan ja maitotuotteiden, erityisesti juuston, käyttöä. Mitään ei kuitenkaan tarvitse poistaa ruokavaliosta kokonaan.  Näin teet muutoksen, jolla voit merkittävästi pienentää ruokavaliosi ympäristövaikutuksia ja samalla syödä terveellisesti.

Valinnoillasi voit hillitä ilmastonmuutosta, luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä sekä vesistöjen rehevöitymistä. 

Alta löydät WWF:n ruokasuositukset kuuden peukalosäännön muodossa. Suositukset perustuvat kansainväliseen Eat-Lancet-tiedejulkaisuun. Ympäristön huomioivan, terveellisen ruokavalion voi koostaa myös monella muulla tavalla.

Muista nämä 6 helppoa peukalosääntöä

Vegaaninen pizza

Pizza on kuin pyttipannu: täytteeksi voi käyttää oikeastaan mitä tahansa kaapista löytyviä aarteita. Pizza onkin ruokahävikin piilotusruokaa herkullisimmillaan! Tähän pizzaan käytettiin grillattuja kasviksia ja pestoa, joka onnistuu hieman nuukahtaneista yrteistä.
Lue lisää

Uuniperuna ja Sloppy Joe -kastike

Uuniperunat saattavat kuulostaa ja näyttää vaatimattomilta, mutta niitä rakastavat salaa kaikki. Näiden perunoiden sisään lastataan amerikkalaisen Sloppy Joe -kastikkeen vegaaniversiota eli tomaattikastiketta kasvipohjaisella proteiinilla höystettynä.
Lue lisää

Ruuan ympäristövaikutukset

Mikä on ruuan osuus kulutuksemme ympäristövaikutuksista? Ruuantuotanto on maailmanlaajuisesti yksi suurimmista kasvihuonekaasujen aiheuttajista. Sillä on myös muita vaikutuksia ympäristöön. Erityisen merkittävä on maatalouden vaikutus luonnon monimuotoisuuden heikkenemiseen. Globaalisti maatalous...
Lue lisää