Tuhansia puita joka päivä alas vessanpöntöstä

Euroopan suurimmat pehmopaperivalmistajat käyttävät erittäin vähän kierrätyskuitua kotitalouksien käyttöön tarkoitettujen pehmopapereiden valmistuksessa. Tämä käy ilmi WWF:n selvityksestä, jossa arvioitiin pehmopaperijättien, kuten suomalaisen Metsä Tissuen ympäristövastuuta. Vessa- ja talouspaperin ja nenäliinojen alhaisen kierrätysasteen takia maailmassa huuhdotaan joka päivä 270 000 puuta alas vessanpöntöstä tai heitetään jäteastiaan.

WWF:n selvityksessä ”Scoring of the Tissue Giants” arvioitiin Euroopan viiden suurimman pehmopaperivalmistajan ympäristövastuuta. Arvioinnissa olivat mukana Georgia Pacific, Kimberly Clark, Metsä Tissue, Procter & Gamble ja SCA. Niiden valmistamien tuotteiden osuus Euroopan pehmopaperimarkkinoista on noin 70%.

Nämä yritykset käyttävät kierrätyskuitua hälyttävän harvoissa kotitaloustuotteissa. Sen sijaan niissä käytetään korkealaatuisia neitseellisiä kuituja, jotka saadaan luonnonmetsien ja plantaasien hakkuista eri puolilta maailmaa.

”Onko järkeä, että joka päivä lähes 270 000 puuta huuhdotaan vessanpöntöstä alas tai heitetään jäteastiaan? kysyy metsäpäällikkö Harri Karjalainen WWF Suomesta. ”Vessapaperia ei voi kierrättää enää käytön jälkeen. Kierrätyksen on tapahduttava ennen käyttöä.”

Metsäliitto-konserniin kuuluva Metsä Tissue sijoittui toiseksi vastuullisimmaksi viiden pehmopaperijätin arvioinnissa. Metsä Tissuen toiminta on hyvää kierrätyskuidun käytössä. Esimerkiksi sen valmistama Serla-vessapaperi on tehty 100-prosenttisesta kierrätyskuidusta. Metsä Tissue sai lisäksi täydet pisteet EMAS/ISO14001 sertifioinnista tai muun ulkoisen auditoinnin käytöstä tehtaillaan. Parannettavaa Metsä Tissuella on mm. puunhankinnan vastuullisuudessa.

WWF:n mukaan kaikki arvioidut yritykset ovat aikeissa kehittää puun alkuperän jäljitysmenetelmiä. Tällä hetkellä ainoastaan ruotsalaisella SCA Tissuella on käytössä toimia, jotka sulkevat laittoman tai ristiriitaisesta lähteestä olevan puun käytön tuotteissa. SCA Tissue rankattiin myös kokonaispisteissä vastuullisimmaksi pehmopaperinvalmistajaksi.

Julkiseen käyttöön tarkoitetut käsipyyhkeet ja vessapaperi on suurimmaksi osaksi valmistettu kierrätyskuidusta. Valmistajien mukaan jälleenmyyjät tilaavat kuitenkin kuluttajamarkkinoille neitseellisestä kuidusta valmistettuja pehmopaperituotteita, “koska kuluttajat haluavat niitä”. WWF:n mielestä kyse on kuluttajavalistuksen puutteesta: jos kierrätyskuituvalmisteita käytetään työpaikalla, miksei näin voisi tehdä myös kotona. Kuluttajavalistusta pitää myös selkeyttää, sillä pehmopaperituotteiden kierrätysmerkinnät ovat usein harhaanjohtavia: ne viittaavat usein vain pakkausmateriaaliin eivätkä itse tuotteeseen tai kierrätyskuidun osuus lopputuotteesta on ilmaistu epäselvästi.

“Toivomme, että vähittäiskauppiaat vaativat jatkossa pehmopaperivalmistajilta kierrätyskuidusta tehtyjä tuotteita ja ottavat valikoimiinsa myös pienempien valmistajien tuotteita, joissa kierrätysaste on usein parempi. Ja mitä enemmän me yksittäiset kuluttajat valitsemme kierrätystuotteita, sitä varmemmin kaupat ottavat niitä valikoimiinsa ja valmistajat lisäävät kierrätyskuidusta tehtyjen tuotteiden valikoimaa”, sanoo Harri Karjalainen.

WWF:n raportin tiedot on koottu viidelle pehmopaperijätille suunnatulla kyselyllä ja henkilökohtaisilla haastatteluilla viidentoista kuukauden aikana. Ensimmäisen kerran yhtiöitä arvioitiin keväällä 2005, ja nyt julkaistussa selvityksessä arvioitiin myös yritysten kehitystä WWF:n osoittamissa heikkouksissa. Jatkossa WWF pyrkii vertailemaan myös pienempiä pehmopaperivalmistajia, mikä lisää painetta jättiyritysten suuntaan parantaa toimintaansa.

Euroopan pehmopaperikulutuksesta:

– Koko maailman pehmopaperiteollisuuden arvo on 30 miljardia dollaria ja Euroopan noin 8.5 miljardia dollaria vuodessa. Eurooppalaiset kuluttavat 5,5 miljoonaa tonnia pehmopaperituotteita vuodessa, mikä vastaa 26 % koko maailman pehmopaperikulutuksesta.
– Jokainen eurooppalainen kuluttaa keskimäärin 13 kg erilaisia pehmopaperituotteita vuodessa. Jos tämä määrä muutettaisiin vessapaperiksi, vastaisi se yhteensä 22 miljardia rullaa.
– Eurooppalaisen pehmopaperin kulutus on neljä kertaa niin suuri kuin keskimääräinen kulutus maailmassa.
– Eurooppalaisten kuluttama pehmopaperimäärä riittäisi vessapaperiksi muutettuna 635 kertaa maasta kuuhun ja takaisin tai vastaavasti 12 000 kertaa maapallon ympäri.
(Em. arviot perustuvat keskimääräiseen pehmopaperikulutukseen 13kg/ hlö. Vessapaperirullan keskipaino on 227g, yhdessä rullassa on 200 wc-paperiarkkia, ja keskimääräinen arkkikoko on 11,25 cm2. Tämä kerrotaan Euroopan väkiluvulla 380 miljoonaa.)

Aiheesta internetissä:

Pehmopaperijättien arviointi, Kuluttajan vinkit

Lisätietoja:

WWF Suomi, metsäpäällikkö Harri Karjalainen, gsm 040 563 7170, viestintäpäällikkö Päivi Rosqvist, 0400 425 666