Vuoden luontokirja 2010 -kilpailun finalistit on valittu

WWF:n Vuoden luontokirja 2010 -kilpailu on edennyt finaaliin asti. Viiden finalistin joukossa on sekä visuaalisesti näyttäviä että sisällöltään viihdyttäviä teoksia. Ensimmäistä kertaa Vuoden Luontokirja -finaalissa on mukana lapsille ja nuorille sekä heidän vanhemmilleen suunnattu teos, Otavan Suomen Lasten Luontokirja. WWF on valinnut Vuoden Luontokirjan vuodesta 1978.

“Vuoden luontokirjasato oli monipuolinen ja tasokas. Finalistien valinnassa käytiin kovaa keskustelua kriteereistä vuoden luontokirjaksi. Yksi niistä on “laaja kohderyhmä”,mikä rajasi finalistien joukosta jonkun ansiokkaan teoksen”, kertoo WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkonen.

Viisi Vuoden luontokirja 2010 -kilpailun jatkoon päässyttä kirjaa ovat:

• Tunturien helmet | Metsäkustannus
  • Viimeiset vieraat | Maanhenki Oy
  • Suomen Lasten Luontokirja | Otava
  • Kalevalaista luontoa | Arcticmedia LR ky
  • Savanni hengittää | Minerva kustannus Oy

Kilpailuun lähetettiin tänä vuonna kaiken kaikkiaan 29 teosta. Kilpailun esiraatiin kuuluivat WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder ja suojelujohtaja Jari Luukkonen. Lopullisen valinnan suorittaa Helsingin yliopiston kansleri, WWF:n hallintoneuvoston jäsen Ilkka Niiniluoto.

Kilpailun voittaja julkistetaan 16. marraskuuta Helsingissä, Rikhardinkadun kirjastossa pidettävässä tilaisuudessa. Julkistustilaisuuteen tulee erillinen mediakutsu.

Lisätietoja:

Laura Rahka, tiedottaja, WWF Suomi, etunimi.sukunimi@wwf.fi, 040 840 8500

WWF:n Vuoden luontokirja -kilpailu järjestetään tänä vuonna jo 33. kerran. Kilpailun valintakriteereinä on muun muassa teoksen soveltuminen suurelle yleisölle, luonnonsuojelusanoman edistäminen sekä teoksen monipuolisuus ja korkealaatuisuus. Kilpailuun voivat osallistua teokset, jotka on julkaistu 10.10.2009–30.9.2010. Teoksen tulee olla suomalaiskustanne, mutta kirjan ei tarvitse käsitellä suomalaista luontoa, vaan myös ulkomaisista kohteista kertova teos voi tulla valituksi.