WWF valitsi vuoden luontokirjaksi teoksen Suomalainen aarniometsä

WWF on valinnut Vuoden 2011 luontokirjaksi Petri Keto-Tokoin ja Timo Kuuluvaisen kirjoittaman teoksen Suomalainen aarniometsä. Neljän finalistin joukosta voittajan valitsi luontotoimittaja, FM Veikko Neuvonen.

”Suomalainen aarniometsä -kirjassa on upea kuvitus ja monipuolinen sisältö, joka herättää ajatuksia. Tietoteos vie lukijan aikamatkalle suomalaisiin metsiin. Saamme vaeltaa pitkään tekijöiden opastamina auvoisissa luonnonmetsissä, mutta mitä lähemmäs nykyhetkeä tulemme, sitä vähäisemmiksi aarniometsät kutistuvat. Kirjassa on vahva ja ajankohtainen luonnonsuojelullinen sanoma. Se valottaa uusimpiin tutkimustuloksiin nojautuen keinoja, joilla metsiä voidaan hyödyntää tuhoamatta niiden ominaispiirteitä ja monimuotoisuutta”, Veikko Neuvonen perustelee valintaansa.

Pääosan valokuvista ovat kuvanneet palkitut valokuvaajat Ritva Kovalainen ja Sanni Seppo. Lisäksi kirjassa on käytetty Petri Keto-Tokoin ja Timo Kuuluvaisen omaa kuvamateriaalia. Kirjan on kustantanut Maahenki Oy.

”Kirja on tekijöidensä komea kunnianosoitus luonnonmetsillemme. Toivottavasti teos avaa mahdollisimman monen silmät katselemaan uudella tavalla metsiämme ja ponnistelemaan moniarvoisemman metsäluonnon puolesta”, Neuvonen sanoo.

Kirjan tekijät Petri Keto-Tokoi ja Timo Kuuluvainen ovat metsänhoitajia, joilla on yli 20 vuoden kokemus luonnonmetsien ekologian opetuksesta ja tutkimuksesta. He ovat aikaisemmin toimineet kirjoittajina teoksissa Metsän kätköissä – Suomen metsäluonnon monimuotoisuus ja Uusi metsäkirja. Kirjallaan he haluavat houkutella lukijan löytämään oman polkunsa suomalaisiin aarniometsiin, kokemaan itse luonnonmetsien lumoa.

“Aarniometsät ovat Suomen symboli ja kulttuurinen voimavara. Tarvitsemme näitä metsiä henkisellä tasolla, inspiraation lähteeksi ja vapautukseksi oman elämämme vankiloista. Metsillä on iso arvo myös luonnon monimuotoisuuden säilyttäjinä, puskureina ilmastonmuutosta vastaan ja tietenkin osana meidän kaikkien yhteistä virkistävää elinympäristöä”, Keto-Tokoi ja Kuuluvainen muistuttavat.

WWF on palkinnut Vuoden luontokirjan vuodesta 1978. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 26 teosta. Esiraadin valitsemat finalistit olivat Ihminen ja ympäristö (Gaudeamus), Lintukuvauksen käsikirja (WSOYpro Docendo-tuotteet), Suomalainen aarniometsä (Maahenki) ja Vuoden Luontokuvat 2011 – Suomen luonnon vuodenkierto (WSOY). Kilpailun esiraatiin kuuluivat WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder ja suojelujohtaja Jari Luukkonen.

Lisätietoja: Antti Haavisto, WWF Suomi, etunimi.sukunimi@wwf.fi, puh. 09 7740 1040

WWF:n Vuoden luontokirja -kilpailu järjestettiin tänä vuonna jo 34. kerran. Kilpailun valintakriteereinä on muun muassa teoksen soveltuminen suurelle yleisölle, luonnonsuojelusanoman edistäminen sekä teoksen monipuolisuus ja korkealaatuisuus. Teoksen tulee olla suomalaiskustanne, mutta kirjan ei tarvitse käsitellä suomalaista luontoa, vaan myös ulkomaisista kohteista kertova teos voi tulla valituksi. Vuonna 2010 kilpailun voitti Kustannusyhtiö Otavan kustantama Lasse J. Laineen ja Iiris Kalliolan kirjoittama teos Suomen lasten luontokirja.