Laaja joukko metsä- ja ympäristöalan toimijoita vetoaa METSO:n puolesta

Yhdeksäntoista eri metsä- ja ympäristöalan toimijaa on yhdistänyt voimansa vedotakseen metsien monimuotoisuusohjelma METSO:n puolesta.

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle suunnatun vetoomuksen allekirjoittajat toivovat, että METSO-ohjelman toteuttamisen rahoitusta vahvistettaisiin hallituksen kehitysriihessä.

Näin hallitus antaisi merkittävän signaalin metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen tärkeydestä. Samalla turvattaisiin METSO-ohjelman jatkuminen ja mahdollistettaisiin sen tavoitteiden saavuttaminen vuoden 2025 määräaikaan mennessä.

METSO-ohjelman avulla on tähän mennessä saatu pysyvään suojeluun noin 56 000 hehtaaria arvokkaita metsäkohteita. Lisäksi kahdeksan vuoden aikana on tehty määräaikaisia suojelusopimuksia 34 000 hehtaarilla ja toteutettu luonnonhoitotoimia noin 16 000 hehtaarilla. Allekirjoittajat muistuttavat, että noin puolet ohjelman tavoitteista on vielä saavuttamatta.

Allekirjoittaneiden mukaan METSO:n merkitys ei rajoitu suojeltuihin hehtaareihin, vaan maanomistajien vapaaehtoiseen suojeluhalukkuuteen perustuva ohjelma on parantanut luonnonsuojelun yleistä hyväksyvyyttä. Tätä kehitystä uhkaa nyt se, että hallitus haluaa lisätä puun käyttöä merkittävästi ja samalla leikata rajusti luonnonsuojelun rahoituksesta.

Lisätiedot:

Metsäasiantuntija Annukka Valkeapää, WWF Suomi
annukka.valkeapaa@wwf.fi

Linkki vetoomukseen:
www.xn--metsteollisuus-8hb.fi/uutishuone/tiedotteet/19-metsa–ja-ymparistoalan-toimijaa-vetoaa-METSO-n-puolesta-2350.html