WWF:n Earth Hour sammuttaa tänään valot ilmaston puolesta

Maailman suurin ilmastotapahtuma, WWF:n Earth Hour, sammuttaa valot tänään lauantaina 24.3. ympäri maailmaa. Turhat valot sammuvat ilmaston puolesta kello 20.30–21.30 paikallista aikaa jo kahdettatoista kertaa. Suomessa valomerkin ilmaston puolesta näyttävät kymmenet maamerkit. Tapahtumaan osallistuu myös satakunta ravintolaa, jotka kannustavat valojen sammutuksen lisäksi asiakkaitaan tekemään ilmastotekoja lautasillaan.

WWF:n Earth Houriin osallistuvat jo perinteisesti tunnetuimmat maamerkit ympäri maailmaa. Valonsa sammuttavat esimerkiksi Sydneyn oopperatalo, Burj Khalifa -torni Dubaissa, Moskovan Kreml ja Punainen tori, Pietarinkirkko Vatikaanissa, Big Ben ja London Eye -maailmanpyörä Lontoossa, Ateenan Akropolis, Eiffel-torni, Egyptin pyramidit, Nelson Mandela -silta Johannesburgissa sekä Niagaran putoukset ja Empire State Building Yhdysvalloissa.

Suomessa valomerkin ilmaston puolesta näyttävät muun muassa Tampere-talo, Merikeskus Vellamo Kotkassa, Lappeenrannan vesitorni ja Lahden hyppyrimäet. Helsingissä valonsa sammuttavat esimerkiksi Tasavallan presidentin kanslia, Pasilan linkkitorni ja päärautatieaseman Kivimiehet. Lisäksi useat kotimaiset kaupungit, kuten Turku, Jyväskylä, Pori ja Kuopio, sammuttavat valoja julkisista rakennuksistaan tai valaistuista maamerkeistään. Kaikki Suomessa Earth Houriin ilmoittautuneet tahot löytyvät osoitteesta earthhour.fi/tapahtumat.

Earth Hourin viesti on vakava

Earth Hourista on vuosien saatossa muodostunut maailmanlaajuinen, tunnelmallinen ja yhteisöllinen tapahtuma. Sen pohjaviesti on kuitenkin edelleen vakava – ja tärkeämpi kuin koskaan aiemmin. Viime vuosi oli jälleen yksi mittaushistorian lämpimimmistä.

”Ilmastonmuutos ei ole ainoastaan ympäristökysymys, vaan kysymys on ihmisten hyvinvoinnista ja taloudellisesta turvasta. Ilmastonmuutos on yhä suurempi uhka myös monimuotoiselle luonnolle”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Tuoreen tutkimuksen mukaan jopa puolta kasvi- ja eläinlajeista voi vuosisadan loppuun mennessä uhata paikallinen sukupuutto Amazonin ja Galapagoksen kaltaisilla ainutlaatuisilla alueilla, jos kasvihuonekaasupäästöjen kasvua ei saada hillittyä.

Suomessa tehdään ilmastotekoja ruokalautasilla

Suomessa Earth Hourin aikaan kannustetaan tekemään ilmastotekoja omalla lautasellaan. Ruoka muodostaa noin viidesosan ihmisen ilmastovaikutuksista – saman verran kuin liikenne. Yhteensä noin 60 prosenttia ruoan ilmastovaikutuksista syntyy alkutuotannosta, ja selkeästi suurin osuus ilmastovaikutuksista liittyy eläinperäisen ruoan tuotantoon.

”Helppo mutta vaikuttava ilmastoteko on syödä vähemmän lihaa. Kasvikset ja lähivesien kala ovat ilmaston kannalta oiva vaihtoehto. Ilmastoteko on myös se, että ei heitä syömäkelpoista ruokaa pois”, Liisa Rohweder sanoo.

Earth Hourissa on mukana noin sata ravintolaa ympäri maan. Ilmastoystävällisiä illallisia voi nauttia esimerkiksi Pyhätunturin PyhäWurst-rinneravintolassa, Rukan Hanki-baarissa, Isä Camillossa Kuopiossa, ravintola Bruukissa Turussa ja Kuninkaan Kartanossa Vantaalla. Kasvisruokaa saa alehinnoin esimerkiksi Manalassa, Urhon pubissa, sekä House of Sandwiches- ja Frans & Amélie -ravintoloissa Helsingissä sekä Fransmannissa ja Amarillossa Kotkassa. Ravintola Leo Tampereella esittelee lauantaina Earth Hour -annoksen, useissa S-ryhmän ravintoloissa kasvispääruoan ostaja saa puolestaan lauantai-iltana jälkiruoan veloituksetta.

Earth Hour on ruokateemainen myös Salossa, jossa järjestetään kasvisnyyttärit, Tampereella kaupunkilaisille tarjoillaan kasviskeittoa, Hämeenlinnassa Earth Houria vietetään kynttiläpiknikillä.

Lisätietoja:
pääsihteeri Liisa Rohweder, WWF Suomi, p. 040 840 7461
viestinnän asiantuntija Kaisa Ryynänen, WWF Suomi, p. 050 345 5307, kaisa.ryynanen@wwf.fi

Earth Hour -tapahtumat Suomessa: www.earthhour.fi/tapahtumat

Earth Hourin etenemistä maailmalla voi seurata sosiaalisessa mediassa tunnisteella #EarthHour ja #EarthHourSuomi.

Valokuvia Earth Hourista eri puolilla maailmaa

Earth Hour -kampanjan valokuvia:

Earth Hour -kampanjakuvat (print)
Earth Hour -kampanjakuvat (web)

Kuvia saa käyttää Earth Hourista kertovien juttujen yhteydessä. Käytön yhteydessä mainittava kuvaajatieto ”Aki-Pekka Sinikoski / WWF”.

Tiedote 14.3.2018: Ilmastonmuutos uhkaa puolta kasvi- ja eläinlajeista maailman luonnoltaan arvokkaimmilla alueilla

Earth Hour lyhyesti:

WWF:n Earth Hour ei ole sähkön- tai energiansäästötempaus, vaan tapahtuman tarkoituksena on innostaa ihmisiä ilmastoystävälliseen elämään ja viestiä päättäjille, että ilmastonmuutos edellyttää ripeitä toimia.

Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot lauantaina 24.3.2018 kello 20.30–21.30 paikallista aikaa.

WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2008 tapahtuma laajeni maailmanlaajuiseksi. Vuonna 2017 mukana oli yhteensä ennätykselliset 187 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä. Viime vuonna valot sammuivat maailmanlaajuisesti yli 12 000 tunnetusta maamerkistä.

Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Vuonna 2017 noin 1,3 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin (Kantar TNS).