Kaakkoisaasialaiset vaativat hallituksiaan sulkemaan villieläinmarkkinat koronaviruksen seurauksena

Koronaviruspandemia on saanut ihmiset kannattamaan laajasti laittomien ja vapaana rehottavien villieläinmarkkinoiden sulkemista Myanmarissa, Thaimaassa, Vietnamissa, Japanissa ja Hong Kongissa, kertoo tänään julkaistu WWF:n teettämä kyselytutkimus. Kiinassa villieläinten syöminen on ollut laitonta helmikuun lopusta lähtien.

WWF:n maaliskuussa GlobeScanilla teettämästä kyselytutkimuksesta käy ilmi, että 93 prosenttia vastanneista vaatii maiden hallituksia sulkemaan villieläinmarkkinat. Maiden tilanteet lainsäädännön osalta vaihtelevat: osassa maita villieläinmarkkinat on kielletty, mutta lain valvonnassa on puutteita. Osassa maista taas villieläinmarkkinoita ei ole kielletty. Maailmaa runteleva Covid-19 pandemia on herättänyt keskustelua villieläinmarkkinoiden kieltämisestä, sillä Maailman terveysjärjestö WHO on vahvistanut, että Covid-19 on zoonoosi, eli virus, joka siirtyy eläinten ja ihmisten välillä. Viruksen alkuperästä ei ole vielä varmuutta.

Kyselytutkimuksesta käy myös ilmi, että 82 prosenttia vastanneista pitää koronaviruksen leviämistä erittäin huolestuttavana. WWF:n kysely oli ensimmäinen tässä laajuudessa tehty tutkimus Aasiassa koronavirusepidemian alkamisen jälkeen.

”Ihmiset ovat nyt puhuneet ja näiden maiden hallitusten tulee kuunnella heitä. Laittoman villieläinkaupan, luonnon köyhtymisen ja ihmisten terveyden yhteys on otettava tosissaan”, sanoo WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen.

WWF:n teettämän kyselyn mukaan yhdeksän prosenttia vastaajista kertoi itse ostaneensa, tai tietävänsä jonkun, joka on ostanut villieläimiä avoimilta villieläintoreilta. Samaan aikaan 84 prosenttia kertoi, että on epätodennäköistä tai erittäin epätodennäköistä, että he enää ostaisivat eläimiä tai niiden osia.

Kiinassa kiellettiin villieläinten syöminen

Kiinassa villieläinten syöminen kiellettiin 24. helmikuuta väliaikaisella kiellolla, jonka odotetaan tulevan tänä vuonna pysyväksi. Uuden kyselytutkimuksen mukaan valtaosa vastaajista kannattaa nyt samanlaista kieltoa myös omiin maihinsa.

“Kiina on tehnyt erittäin hyviä toimenpiteitä kieltääkseen villieläinten metsästyksen, kaupan, kuljetuksen ja syömisen. Myös Vietnamissa ollaan ottamassa käyttöön samanlaisia määräyksiä. Nyt kaikkien Aasian maiden hallitusten täytyy lopettaa villieläinmarkkinansa, jotta voimme jatkossa välttää nyt näkemämme suuren inhimillisen ja taloudellisen hädän”, sanoo WWF:n Aasian ja Tyynenmeren alueen johtaja Christy Williams.

WHO on kertonut, että tämänhetkisen koronaviruspandemian lisäksi muut viimeaikaiset epidemiat, kuten SARS, MERS ja Ebola, ovat tarttuneet ihmiseen alun perin eläimistä.

Laiton ja kestämätön villieläinkauppa on maailmanlaajuisesti toiseksi suurin uhka luonnon monimuotoisuudelle elinympäristöjen tuhoutumisen jälkeen.

Lisätietoja:

Suojelujohtaja Jari Luukkonen, WWF Suomi, 040 585 0020

Tietoa kyselytutkimuksesta:

WWF:n GlobaScanilta tilaama kyselytutkimus: Opinion Survey on COVID-19 and
Wildlife Trade in 5 Asian Markets

Kyselytutkimus tehtiin 3-11. maaliskuuta Hong Kongissa, Japanissa, Myanmarissa, Thaimaassa ja Vietnamissa. Kaiken kaikkiaan tutkimukseen vastasi 5000 ihmistä. Vastaajat valittiin satunnaisotannalla. WWF:lle kyselytutkimuksen toteutti GlobeScan.

Kaikissa kyselyn maissa Japania lukuun ottamatta yli 90 prosenttia vastaajista tuki laittomien ja valvomattomien villieläinmarkkinoiden kieltämistä. Japanissa 59 prosenttia vastaajista vastasi, ettei maassa ole edellä kuvailtuja villieläinmarkkinoita. Japanissa ei ole raportoitu avoimia villieläinten lihaa myyviä toreja, mutta eksoottisten lemmikkien myyntiä tapahtuu laittomasti. Tämä selittää japanilaisten vastauksia, joiden mukaan vain 54 prosenttia tukee eläinmarkkinoiden kieltämistä omassa maassa.