Liian moni lumileopardi jää salametsästäjien kynsiin Pakistanissa, ja niin kävi myös Lollyn äidille

Lumileopardin pentu jäi orvoksi, kun salametsästäjät tappoivat sen äidin. Nyt Lolly nimen saanut pentu elää omassa aitauksessa Pakistanin vuoristoalueella.

Khunjerabjoen vesi Pohjois-Pakistanin karulla vuoristoalueella oli jäätävän kylmää. Kun paikallisen kyläyhdistyksen väki suoritti rutiiniksi muodostunutta tarkastusretkeään alueella, he huomasivat joen penkalla jotakin lohdutonta. Siinä lepäsi pieni lumileopardin pentu, kylmästä kohmeisena ja kuoleman kielissä.

Hetken ajan kyläläiset tarkkailivat, oliko pentu todella orpo. Emoa ei kuitenkaan näkynyt missään, joten pikkuista oli autettava. Aivan ensimmäiseksi se täytyi saada taas lämpimäksi. Seuraavaksi kyläläiset ottivat yhteyttä paikalliseen villieläinkeskukseen, WWF Pakistaniin sekä Snow Leopard Foundationiin, sillä kärsivälle pennulle oli viipymättä saatava hoitoa, ruokaa ja suojaa. Vaikka kolmen kuukauden ikäinen pentu olisikin ollut kunnossa, ei se pärjäisi luonnossa ilman emoaan.

Kyläläiset myös tiesivät, että alueella liikkuu salametsästäjiä – niitä, jotka olivat riistäneet pennulta äidin. Lumileopardeja salametsästetään muun muassa niiden pilkullisen turkin sekä luiden vuoksi . Iso kissaeläin aiheuttaa myös karjavahinkoja, ja viime vuosikymmenien aikana suurin osa tapetuista lumileopardeista onkin kuollut kostonhimosta.

Nyt, kahdeksan vuotta myöhemmin, tämä kovia kokenut lumileopardi tunnetaan nimellä Lolly. Nimen antoi Lollyn hoitaja ja Khunjerabin kyläyhdistyksessä työskentelevä Ghulam Rasool. Lolly tarkoittaa suloista pikkuveljeä wakhin kielellä.

Tällä hetkellä Lolly asustaa Pakistanin pohjoisosassa Naltarin laaksossa aitauksessa, jossa siitä pidetään huolta.  Aitausta laajennetaan parhaillaan, sillä vankeudessa kasvaneena ja ihmisiin tottuneena se ei enää pärjäisi luonnossa omin avuin.

Jo kolmen vuoden ajan Lollya kuvannut Muhammad Osama WWF Pakistanilta sanoo sen olevan kiltti niin hoitajia kuin vieraitakin kohtaan. Lolly saa hoitajiltaan huomiota, silityksiä ja ruokaa: ruokalistalla on neljästi viikossa kanaa ja kolmesti viikossa vuohenlihaa.

Salametsästys ei valitettavasti ole lumileopardien ainoa uhka. Himalajan vuoristo, lumileopardin elinympäristö, on erittäin herkkä ilmaston lämpenemisen vaikutuksille. Kohoavat lämpötilat pakottavat kylmään sopeutuneet eläimet korkeammalle vuoristoon, ja avoimilla alueilla elävät saaliseläimet voivat vähentyä, mikäli puuraja lämpenemisen myötä nousee. Elinympäristöt vähenevät myös teiden, rautateiden ja kaivosten tieltä. WWF suojelee lumileopardeja. Tavoitteenamme on nostaa lumileopardien määrää ja suojella sen elinalueita turvataksemme lumileopardien selviytymisen myös tulevaisuudessa.

Maapallon sydän lyö tyhjää, kun yksikin laji häviää

Ilmastonmuutos kuihduttaa elinympäristöjä ja kiihdyttää lajien sukupuuttoa. Nyt on kiire pysäyttää luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen. Ole kanssamme ratkaisemassa maailman vakavinta ympäristökriisiä.

Auta WWF-kummina

Maapallon sydän lyö tyhjää, kun yksikin laji häviää