Piilokamerat todistavat villiä luontoa: Uskomaton lajivideo syntyi kuin vahingossa Nepalissa

Automaattilaukaisimilla varustetuilla piilokameroilla on suuri rooli luonnonsuojelussa. Joskus kamerat paljastavat uskomattomia tilanteita. Nepalissa kuvatuista videoista näkee, kuinka valtava määrä lajeja tallustaa samoja polkuja.

Kissaeläinten kuvaamiseen erikoistunut ranskalainen valokuvaaja Emmanuel Rondeau vietti puolitoista kuukautta Nepalissa Bardian kansallispuistossa saadakseen täydellisen otoksen villistä tiikeristä sen luontaisessa elinympäristössä.

Rondeaun mukaan aidoimmat otokset saadaan, kun piilokamera on varustettu automaattilaukaisimilla, eikä ihminen häiritse eläimen käytöstä hajullaan. Piilokameroista käytetään joskus myös termiä riistakamera.

Täydellistä tiikerikuvaa yrittäessään Rondeau tuli lähes puolivahingossa ikuistaneeksi Nepalin luonnon uskomattoman monimuotoisuuden.

”Nämä riistakameravideot syntyivät ikään kuin sen täydellisen tiikerikuvan sivutuotteena. Käytän työssäni aina monia halpoja ja pieniä riistakameroita apunani, ja monitoroin niillä ensin useita eläinten elinalueita. Näin saan myös parhaan käsityksen siitä, missä eläimet liikkuvat. Pikkukameroiden avulla osaan sitten kohdistaa laadukkaat pääkamerat oikein.”

Villinorsut tuhosivat kameran vain tunteja ennen tiikerin saapumista

Tiikerin kuvaaminen ei ollut vielä tuottanut tulosta Nepalissa, kun Rondeau huomasi yhden viidakossa olleen pääkameran tuhoutuneen.

”Onneksi olin asettanut pikkukameroita kuvaamaan samaa polkua. Aloin purkaa pikkukameroiden materiaalia nähdäkseni mitä pääkameralle oli tapahtunut. Pikkukameroista näkyi, että villi norsulauma oli rymistellyt polulta talloen pääkamerani. Jatkoin videoiden katsomista ja huomasin, että vain pari tuntia norsulauman jälkeen paikalla oli tallustellut täysikasvuinen tiikeri. Jos siis villinorsut eivät olisi tuhonneet pääkameraani, olisin saanut upean kuvan tiikeristä. Tällainen luonto kuitenkin on, ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu”, Rondeau kertoo.

Rondeau’lla oli onnea kuitenkin toisen kameran kanssa, jolla hän onnistui myöhemmin kuvaamaan tiikerin.

”Tiikeri haluaa minun tietävän, että se on lähellä”

Rondeaun intohimo on kuvata villieläimiä miehittämättömillä piilokameroilla niiden luonnollisessa elinympäristössä

”Minulta kysytään usein eikö olisi helpompaa ja halvempaa kuvata vangittuja eläimiä arkojen villieläinten sijaan. Olimme Ranskassa lockdownissa (karanteenissa) koronaviruksen takia keväällä kaksi kuukautta. Ihmiset tulivat hulluiksi jo tässä ajassa. Miten käy siis eläinten, jotka elävät vankeudessa koko elämänsä”, Rondeau pohtii videopuhelun välityksellä Lyonista.

”Villeyden näkee valokuvissa. Vangituilla eläimillä on tyhjä katse”, Rondeau kertoo.

Villieläinten valokuvaamisessa tarvitaan pitkää pinnaa, sillä eläimet väistävät metsässä liikkuvaa ihmistä taitavasti. Iso osa lajeista jättää myös niin heikkoja jälkiä, että niiden havaitseminen vaatii erittäin harjaantuneen silmän. Tiikerit eivät kuulu näihin lajeihin.

”Tiikeri haluaa muiden tietävän, että se on lähellä. Ne jättävät todella helposti havaittavia jälkiä ympäristöön. Raapimis- ja kuopimisjäljistä ei voi erehtyä”, Rondeau kertoo.

Rondeau toivoo, että voisi kuvillaan muuttaa ihmisten suhtautumista villiin luontoon.

”Esimerkiksi isot kissaeläimet saavat meidät kyseenalaistamaan ajatuksemme ihmisten levittäytymisestä. Viidakko on niiden valtakunta.”

Piilokameroiden avulla saadaan arvokasta tietoa lajien ja yksilöiden liikkeistä ja elinpiiristä. Kameroiden avulla voidaan esimerkiksi monitoiroida tiettyjen tiikerien liikkeitä, sillä jokaisella tiikerillä on yksilölliset ja tunnistettavat raidat turkissaan.

Juttua editoitu 18.9.2020 Rondeau’n Nepalissa viettämän ajan osalta. Hän vietti Nepalissa puolitoista kuukautta, ei kolme.

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina