Poimimme 10 pysäyttävää luontokuvaa vuodelta 2020 – kuvissa seikkailee iberianilveksiä, hyppyhämähäkki ja kotimaisia petoeläimiä

WWF:n arkisto täydentyy joka vuosi kuvilla työstämme ympäri maailmaa. Valikoimme vuodelta 2020 kymmenen vaikuttavaa otosta, jotka muistuttavat monimuotoisen luonnon arvosta.

1. Piilokamerat ikuistavat eläimen myös lähietäisyydeltä

Automaattilaukaisimilla varustetuilla piilokameroilla on suuri rooli luonnonsuojelussa, sillä niiden avulla saadaan arvokasta tietoa lajien ja yksilöiden liikkeistä sekä elinpiiristä. Tämä tiikeri näyttää melkein napanneen itsestään selfien piilokameralla Nepalissa.

2. Kengurut kärsivät Australian maastopaloissa

Harmaaisokenguru oli yksi lajeista, jotka kärsivät Australian rajuista metsäpaloista. Tämä kenguruäiti ja poikanen kuvattiin Mallacootan pikkukaupungissa Australiassa tammikuussa 2020. Olemme auttaneet Australian paloissa kärsineitä eläimiä muun muassa villieläinsairaaloissa, tarjoamalla eläimille ravintoa ja ennallistamalla palaneita alueita.

3. Kiipeilyn mestari ahma vauhdissa

Ahma on taitava kiipeilijä. Se voi kiivetä puuhun esimerkiksi pelästyessään tai leikkiessään. Suomessa ahma on erittäin uhanalainen. Tänä vuonna edistimme ahmojen suojelua muun muassa vaikuttamalla lajin metsästyskiintiöihin.

4. Tarkkanäköinen hyppyhämähäkki on vaikuttava näky

Tämä hyppyhämähäkkien heimoon kuuluva laji on saanut englanninkielisen nimensä, golden brown jumping spider, värityksensä perusteella. Laji on kuvattu Borneolla Malesiassa. Kullanruskean värityksen lisäksi huomio kiinnittyy helposti hämähäkin silmiin. Onkin arvioitu, että hyppyhämähäkeillä on niveljalkaisista paras näköaisti.

5. Kärppä kärsii vähentyvästä lumipeitteestä

Ilmastonmuutos uhkaa monien lajien tulevaisuutta. Ilmastonmuutoksen vuoksi vähenevästä lumipeitteestä kärsivät valkoisen suojavärin talveksi vaihtavat eläimet, kuten tässä kuvassa kurkkiva kärppä. Ilmastotyömme tärkein tavoite on rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen ja torjua sitä kautta ilmastonmuutoksen riskejä niin luonnolle kuin ihmisille.

6. Leopardin rentoutumishetki tallennettiin Etelä-Afrikassa

Tämä 13-vuotias urosleopardin rentoutuu termiittikeolla Etelä-Afrikassa. Leopardit sukivat itseään huolellisesti kielensä nystyillä, jotka toimivat kamman tapaan.

7. Haamupyydykset uhkaavat merieläimiä

Hylätyt tai hukkateille joutuneet kalanpyydykset vahingoittavat ja tappavat merieliöitä enemmän kuin mikään muu merien muovijäte. Tämä hylje on juuttunut kalaverkkoon. Haamupyydys- ja muoviroskaongelman taklaamiseksi tarvitaan koordinoitua, kansainvälistä yhteistyötä. Siksi WWF kehottaa hallituksia ja elinkeinoelämää tukemaan YK:n uuden, muovipäästöjä koskevan, sitovan ja kansainvälisen sopimuksen perustamista.

Hiekkarannalla hylje, jonka kaulan ympäri ja selkään on takertunut iso määrä kalaverkkoa

8. Karhuja elää lähes kaikkialla Suomessa, mutta silti se on lähes uhanalainen

Tiesitkö, että karhu hävitettiin Suomesta melkein kokonaan 1900-luvun alussa? Laji levittäytyi maahamme uudestaan Venäjältä, ja nykyään karhuja elää kaikkialla Suomessa Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Karhu viihtyy parhaiten metsissä ja soilla. Karhu on Suomessa silmälläpidettävä eli lähes uhanalainen laji. Tavoitteemme on turvata lajin tulevaisuus Suomessa.

Karhu lammen rannalla

9. Afrikansarvipöllö muistuttaa Suomessa asuvaa sukulaistaan

Tämä tuima afrikansarvipöllö on ikuistettu Etiopiassa maaliskuussa 2020. Afrikansarvipöllö muistuttaa ulkonäöltään Suomessa elävää sarvipöllöä, mutta on väritykseltään tummempi. Kumpikin pöllöistä kuuluu sarvipöllöjen sukuun.

10. Iberianilveksen tilanne on kohentunut

Tämän jutun kansikuvassa iberianilves hoivaa pentuaan Espanjassa. Iberianilves on ollut pitkään ahdingossa, mutta suojelutyö alkaa tuottaa tulosta. Iberianilvesten määrä on noussut 800 yksilöön, kun vielä vuonna 2002 niitä oli arviolta vain 100 yksilöä. Laji on silti edelleen vaarantunut, eli suojelutyömme jatkuu.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje