Reilun kuukauden ikäinen saimaannorpan kuutti tallentui WWF:n aluevastaavan kuvaamalle videolle

WWF:n aluevastaava Ismo Marttinen kuvasi jäällä lepäilevän norpan poikasen eteläisellä Saimaalla. Poikasen elämän alkutaival saattaa olla edellisinä vuosina syntyneitä kuutteja turvattomampi, sillä Saimaalla ei ole tällä hetkellä voimassa lakisääteisiä kalastusrajoituksia.

Ismo Marttinen vei kuluneella viikolla riistakameran äskettäin löytämälleen saimaannorpan pesäpaikalle. Tarkoituksena oli saada riistakameran avulla kuvattua pesään syntyneen kuutin ainutlaatuinen turkkikuviointi tutkimuksia varten. Kun Marttinen asensi kameraa, hän kuuli rapinaa ja tuhinaa niemen takaa.

”Siellä jään päälle nousi kuutti köllöttelemään noin 30 metrin päähän. Jonkin aikaa se siinä lapsenomaiseen tapaan puljaili omiaan, kävi välillä vedessä ja välillä nousi takaisin jäälle. Se ei vaistonnut minua, muuten se olisi varmasti heti paennut”, Marttinen kertoo kohtaamisesta.

Reilun kuukauden ikäiset kuutit ovat jo välillä omillaan, kuten tämä yksilö. Marttinen nappasi kuutista nopeasti muutaman kuvan ja lyhyen videopätkän, mutta ei jäänyt pidemmäksi aikaa paikalle.

”Tämä oli tällainen tutkimustyön aikana syntynyt kohtaaminen, joita silloin tällöin sattuu”, Marttinen korostaa.

”Kuutin olemuksesta päätellen kyseessä oli varsin ponteva ja hyvinvoiva naarasyksilö”, Marttinen jatkaa.

Marttinen löysi kuvaamansa kuutin pesän viikko sitten saimaannorpan pesälaskennoissa. Marttisen seurana pesälaskentoihin osallistui myös WWF:n pääsihteeri Liisa Rohweder. Pesälaskennoissa lasketaan norpan pesät ja arvioidaan syntyneiden poikasten lukumäärä pesistä löytyneen kuutinvillan avulla. WWF, Itä-Suomen yliopisto ja lukuisat vapaaehtoiset avustavat operaatiota johtavaa Metsähallitusta pesälaskennoissa.

Pesälaskentojen koko Saimaan kattavat tulokset selviävät myöhemmin, todennäköisesti toukokuussa. Marttisen mukaan tilanne varsinkin eteläisellä Saimaalla lupaa hyvää kuuttien määrän suhteen.

Katso Marttisen ja Rohwederin tunnelmat pesälaskennoista alta.

Kuutit aloittelevat nyt elämäänsä Saimaalla ilman lain suojaa

Helmi-maaliskuun taitteessa syntyneet saimaannorpan poikaset ovat pienen kokonsa ja kokemattomuutensa takia ovat suuressa vaarassa jäädä kiinni kalaverkkoihin. Tällä hetkellä lakisääteisiä kalastusrajoituksia saimaannorpan suojelemiseksi ei ole voimassa, sillä maa- ja metsätalousministeriön ilmoitti keskiviikkona, että päätös saimaannorpan suojelemiseksi asettavista kalastusrajoituksista viivästyy. Norppaa kuitenkin suojelevat paikallisesti osakaskuntien tekemät vapaaehtoiset sopimukset. Asetusta tarvitaan turvaamaan yhtenäinen kalastusrajoitusalue alueille, jonne sopimuksia ei synny.

WWF vaatiikin nyt hallitukselta selkärankaa tehdä nopeasti vastuullinen päätös saimaannorppia suojaavasta kalastusrajoitusasetuksesta. WWF:n vaatimuksia ovat verkkokalastuskiellon jatkuminen heinäkuulle ja muikkuverkkojen kieltäminen verkkokalastuskiellon aikana. Heinäkuun verkkokiellon kannalla ovat myös ympäristöministeriö, Metsähallituksen luontopalvelut, Itä-Suomen yliopisto, Saimaan norppaklubi, Suomen luonnonsuojeluliitto sekä kyselytutkimuksen mukaan myös enemmistö Saimaan alueen asukkaista.

Auta Saimaannorppa-kummina

Jos norppa katoaa Saimaalta, se katoaa koko maailmasta. Saimaannorppa on yhä erittäin uhanalainen ja tarvitsee suojelua vielä pitkään. Sinun tukesi on tärkeää.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Saimaannorppa-kummina