Arvostettu perhostutkija testamenttasi omaisuuttaan WWF:lle

Värikkäät päiväperhoset lumosivat lahjoittajan jo lapsena. Kiinnostus luontoon herätti myös huolen luonnon monimuotoisuuden kadosta.

Yli puolet WWF:n suojelutyön rahoituksesta tulee yksityisiltä lahjoittajilta. Moni, joka on tukenut luonnonsuojelua eläessään, haluaa myös testamentillaan varmistaa, että tärkeä työ jatkuu. Näin ajatteli myös arvostettu suomalainen perhostutkija, joka testamenttasi omaisuuttaan WWF:lle luonnon monimuotoisuutta säilyttävään työhön.

Lahjoittajan ystävä kertoo, että tämä oli perillä luonnon monimuotoisuutta uhkaavasta lajikadosta jo kauan ennen kuin asiasta alettiin puhua yleisemmin.

”Kun teimme lääketieteen puolella monimuotoisuuteen liittyviä tutkimuksia 2010-luvulla, niin hänelle ei ollut minkään valtakunnan yllätys, että luonnon monimuotoisuudella ja ihmisterveydellä oli voimakkaat yhteydet.”

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Ystävä kertoo, että kun lahjoittaja liikkui luonnossa, hän havainnoi jatkuvasti erilaisia eteen tulevia elementtejä; kukkuloita, kiviä, puita, järven selkää tai metsän ja niityn rajaa, missä perhoset kisailivat.

”Hän saattoi kommentoida sarkastisesti sitä, mitä ihminen on taas luonnolle tehnyt. Eivätkä ne tekoset tehneet häneen yleensä suurta vaikutusta, ainakaan visuaalisesti.”

Perhosten lumo säilyi loppuun asti

Kiinnostuksen luontoon lahjoittaja peri kotoaan, ja perhosharrastuksensa hän aloitti jo lapsena perheen kesäpaikassa. Siellä hän myös piti perhosvaloa aivan elämänsä loppuun saakka, vaikka hän itse asui muualla ja talossa oli vuokralaisia.

”Hänen kiinnostuksensa koski koko maailman lajistoa. Kansainvälisen verkostonsa ansiosta hänellä oli uskomaton kokoelma maailman perhosia, ja hän myös kasvatti niitä. Tämä vaikutti siihen, että hänellä oli hyvin laaja ymmärrys monimuotoisuudesta ja meitä uhkaavasta luontokadosta.”

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Valtava määrä perhosia lentämässä tai lähdössä lentoon brasilialaisessa kansallispuistossa.

Varsinaiselta ammatiltaan hän oli arkkitehti, ja perhosten lisäksi hän harrasti elokuvia, kaitafilmausta ja kuvakerrontaa. Lahjoittaja kirjoitti useita perhosaiheisia teoksia ja antoi vuonna 2013 mielikuvitusrikkaat, mutta hyvin perustellut suomenkieliset nimet noin 7 000 maailman päiväperhoslajille. Kauniisti sommitellun kirjan nimikin on runollinen: Lennä, safiirisoturi.

”Hyvin harvassa ihmisessä yhdistyy vastaavanlainen taiteellinen, visuaalinen, kielellinen ja vielä matemaattinen lahjakkuus. Hänessä oli vähän yleisneron vikaa”, ystävä toteaa.

Perhosia maailman joka kolkasta

Suuren perhoskokoelmansa lahjoittaja testamenttasi Luonnontieteelliselle keskusmuseo Luomukselle.

”Suomessa ei ole toista sellaista kokoelmaa. Siinä on päiväperhosten lisäksi esimerkiksi kiitäjiä, kehrääjiä, yökkösiä ja mittareita. Maailmassa ei ole sellaista kolkkaa, josta hänellä ei olisi perhosta. Hän matkusti paljon, mutta suurin osa kokoelman perhosista tuli hänelle postitse.”

Huikean perhoskokoelman lisäksi hänellä oli myös mittava kirjasto perhos- ja hyönteiskirjoja.

”Sitä usein käytin, kun tein omia hankkeitani. Hän oli tarkka myös siitä, että kirjat palautettiin!”

Ystävä kertoo, etteivät he keskustelleet mahdollisesta testamentista, mutta hän ei ihmettele, että tämä teki testamenttilahjoituksen juuri WWF:lle.

”Siitä ei ollut epäselvyyttä, että jos hän jotain tukee, niin sellaisia hankkeita ja järjestöjä, jotka puolustavat luonnon monimuotoisuutta ja estävät luontokatoa.”

Tee luontotestamentti

Anna perintösi kasvaa elämää. Lue lisää testamentin tekemisestä ja tilaa materiaalit.

Tutustu testamettilahjoittamiseen

Tee luontotestamentti