Tiikereillä ja niiden osilla käydään edelleen laitonta kauppaa – yli 3 300 tiikerin osia takavarikoitu reilussa 20 vuodessa

Vajaan 23 vuoden aikana viranomaiset ympäri maailmaa ovat takavarikoineet suuren määrän tiikereitä ja niiden osia. Yhteensä takavarikoiden uskotaan olevan peräisin vähintään 3 300 tiikeristä, selviää TRAFFIC-järjestön tuoreesta raportista. Useimmin viranomaisten haltuun päätyy tiikerinnahkoja.

Luonnonvaraisia tiikereitä elää maailmassa noin 4 500 – noin neljä prosenttia verrattuna 1900-luvun alkuun, jolloin tiikereitä arvioidaan eläneen luonnossa 100 000.

Tiikereiden määrään suhteutettuna villieläinten laitonta kauppaa suitsivan TRAFFIC-järjestön uusi raportti on kylmäävää luettavaa. Raportin mukaan viranomaiset ympäri maailmaa ovat takavarikoineet vuosina 2000–2022 niin paljon tiikereitä ja niiden osia, että yli 3 300 tiikerin arvioidaan joutuneen osaksi laitonta villieläinkauppaa. Vuosittain tämä tarkoittaa keskimäärin 150 tiikeriä.

“Salametsästys ja laiton villieläinkauppa ovat merkittäviä uhkia tiikerille. Vanhoissa uskomushoidoissa tiikerien ruumiinosien uskotaan virheellisesti parantavan sairauksia, ja tiikerin ruumiinosat saattavat olla myös haluttuja statussymboleita”, kertoo WWF:n suojeluasiantuntija Tanja Pirinen.

Suurin osa takavarikoista tehtiin niissä Aasian maissa, joiden alueella elää villejä tiikereitä. Eniten tapauksia tuli esiin Intiassa, missä luonnonvaraisten tiikereiden määrä on suurin. Tiikerivaltioiden ulkopuolelta eniten tapauksia tuli esiin Isossa-Britanniassa, Hollannissa ja Tanskassa.

Useimmin takavarikoitiin tiikerinnahkoja. Lisäksi viranomaisten haaviin jäi luita ja jopa kokonaisia tiikereitä sekä elävänä että kuolleena. Suurin osa tiikereistä ja niiden osista on luultavasti peräisin villeistä tiikereistä. Kokonaisten tiikereiden takavarikoissa on kasvanut tiikerifarmeilta peräisin olevien tiikerien osuus: vuosina 2018 ja 2019 takavarikoiduista tiikereistä noin puolen arvioitiin olevan lähtöisin tiikerifarmeilta.

“Tuhannet takavarikot kertovat siitä, että valvonta toimii. Toisaalta raportin tiedot osoittavat, että kysyntää on edelleen. Vielä on paljon työtä tehtävänä, vaikka edistystä tapahtuu”, Pirinen sanoo.

Toimia laittoman tiikerikaupan lopettamiseksi tarvitaan erityisesti valtioiden hallituksilta ja viranomaisilta. Valtioiden tulisi esimerkiksi sulkea laittomat kauppapaikat, joissa tiikerin osia myydään. Lainsäädäntöä tulee vahvistaa esimerkiksi koventamalla tiikerikaupasta määrättäviä rangaistuksia ja tukkimalla porsaanreikiä. WWF kirittää hallituksia tekoihin ja jatkaa monipuolista työtä tiikerien tulevaisuuden turvaamiseksi.

“Työskentelemme tiiviisti eri maiden hallitusten kanssa laittoman kaupan kitkemiseksi. Kampanjoimme myös kysynnän pienentämiseksi ja ehkäisemme salametsästystä ruohonjuuritasolla. Esimerkiksi Nepalissa tuemme ja varustamme kummien tuella ja ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroilla paikallisten vapaaehtoisia salametsästyksen vastaisia kyläpartioita”, Pirinen kertoo.

Haluatko auttaa?

Auta Kissaeläin-kummina

Uhanalaisten kissaeläinten tulevaisuus on veitsenterällä. Ikonisten lajien ahdingon syynä on elinalueiden hävittäminen, salametsästys ja ilmastonmuutos. Katso, mitä kaikkea tuellasi saadaan aikaan.

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Kissaeläin-kummina