WWF:n Earth Hour tulee taas – valot sammuvat lauantaina ympäri Suomea ja maailmaa

Maailman suurin ympäristötapahtuma Earth Hour sammuttaa lauantaina 25.3. klo 20.30–21.30 valot useista maamerkeistä Suomessa ja maailmalla, ja herättää pohtimaan vaikutustamme luontoon ja ilmastoon. Suomessa Earth Hourin teema on tänä vuonna lupaus luonnolle.

WWF:n Earth Hour näyttää tulevana lauantaina valomerkin ilmaston ja luonnon puolesta. Suomessa valot sammuvat Earth Hourin ajaksi muun muassa Helsingin päärautatieasemalta, Yleisradion TV-tornista ja Turun tuomiokirkosta. Maailmalla pimenevät esimerkiksi Notre-Damen katedraali, London Eye ja Sydneyn oopperatalo. Lisäksi Earth Hour näkyy eri tavoin yrityksissä, työpaikoilla, kouluissa ja päiväkodeissa ympäri Suomen.

Earth Hourin sanomaa on mukana levittämässä myös joukko Earth Hour -lähettiläitä: toimittaja-tietokirjailija Julia Thurén, ex-nyrkkeilijä Elina Gustafsson ja somevaikuttaja Julia Ahonen. Earth Hour -lähettiläitä yhdistää huoli ympäristöstä ja halu levittää tärkeää viestiä.

“Earth Hourista voimme kaikki saada voimaa. Yksilönä voi joskus tuntua siltä, ettei saa mitään muutosta aikaan, mutta yhdessä me pystymme mihin vain”, sanoo Elina Gustafsson.

“Earth Hourin tarkoitus on lisätä tietoisuutta ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta, ja luoda yhdessä tekemisen kautta toivoa ja tahtoa ympäristökriisien selättämiseen. Vuosien varrella Earth Hourin avulla onkin onnistuneesti muun muassa suojeltu metsiä ja meriä eri puolilla maailmaa”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

Earth Hourin teema, lupaus luonnolle, kannustaa toimimaan maapallon hyväksi. Osana Earth Houria voi luvata esimerkiksi kokeilla kasvipainotteisempaa ruokavaliota, vähentää turhaa kuluttamista tai äänestää eduskuntavaaleissa luontomyönteistä ehdokasta.

“Tänä vuonna erityisen tärkeä lupaus on käyttää omaa ääntään vaaleissa ilmaston ja luonnon puolesta”, Rohweder toteaa.

“Suomalainen luonto köyhtyy hälyttävää vauhtia. Esimerkiksi metsissämme elävistä lajeista 833 on uhanalaisia, ja ilmastonmuutosta hillitsevät hiilinielut ovat romahtaneet. Seuraava hallitus on avainasemassa luontokadon pysäyttämisessä ja ilmastokriisin hillitsemisessä.”

Päivä ennen Earth Houria lupauksia luonnolle oli tehty WWF:n verkkosivuilla jo yli 3000 kappaletta.

WWF:n Earth Hour lyhyesti

• WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2008 tapahtuma laajeni maailmanlaajuiseksi.
  • Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Vuonna 2022 Earth Houriin osallistui noin 1,5 miljoonaa suomalaista (Kantar TNS).
  • Vuonna 2022 mukana oli yhteensä 192 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä.
  • Tapahtuman aikana näytetään valomerkki maapallon puolesta sammuttamalla turhat valot tunnin ajaksi. Useat tunnetut maamerkit ympäri maailman sammuttavat valonsa Earth Hourin ajaksi.
  • Valoja ei sammuteta sähkön tai energian säästämiseksi, vaan kyse on symbolisesta valomerkistä, jolla on tarkoitus innostaa ihmisiä ilmasto- ja luontotekoihin ja viestiä päättäjille, että ilmastonmuutoksen ja luonnon köyhtymisen torjunta edellyttää ripeitä toimia.
  • WWF:n Earth Houria vietetään lauantaina 25.3.2023 kello 20.30–21.30 paikallista aikaa.

Tee lupaus luonnolle

Sillä miten syömme, liikumme ja kulutamme, on suuri vaikutus ympäristöön. Earth Hour on oiva tilaisuus pohtia omia valintoja ja alkaa toimia jatkossa kestävämmin – ei vain tunnin ajan, vaan tunnista toiseen. Tee siis lupaus luonnolle ja haasta muutkin mukaan!

Anna lupaus

Tee lupaus luonnolle