WWF:n Earth Houriin osallistui 1,5 miljoonaa suomalaista – suuri kiitos kaikille osallistuneille!

Maailman suurin ympäristötapahtuma WWF:n Earth Hour näytti lauantaina 23.3. valomerkin luonnon ja ilmaston puolesta sekä innosti ihmisiä ympäri maailmaa antamaan aikaansa planeetallemme.

WWF Suomen YouGovilla teettämän kyselytutkimuksen mukaan WWF:n Earth Houriin osallistui tänä vuonna noin 1,5 miljoonaa 15–79-vuotiasta suomalaista. Earth Hourin aikana 23.3. klo 20.30–21.30 useat kodit, julkiset rakennukset ja tunnetut maamerkit pimenivät tunnin ajaksi symbolisena eleenä ilmaston ja luonnon puolesta.

Suomessa valomerkki nähtiin pääkaupunkiseudulta aina Kilpisjärvelle asti. Muun muassa Helsingin päärautatieasemalta, Tampereen Näsinneulasta, Turun tuomiokirkosta ja useista kunnan kiinteistöistä Sodankylässä valot sammuivat tunnin ajaksi Earth Hour -iltana.

Yli 1,4 miljoonaa tuntia luonnolle ympäri maailmaa

Osana tämän vuoden Earth Houria ihmisiä kannustettiin antamaan tunti luonnolle tekemällä jotain itselle mieluista, ympäristön kannalta positiivista asiaa yhden tunnin ajan. Maailmanlaajuisesti tunteja kertyi tänä vuonna WWF:n verkkosivujen kautta yli 1,4 miljoonaa. Tunteja annettiin jopa 135 eri maasta, ja suomalaisten osuus kokonaispotista oli 952 tuntia.

”Maailmanlaajuisesti annettujen tuntien runsas lukumäärä osoittaa, että yhdessä meissä on voimaa ja voimme saada vaikutusta aikaan”, sanoo WWF:n pääsihteeri Jari Luukkonen.”

Tunnin luonnolle saattoi antaa myös osallistumalla WWF:n järjestämille Earth Hour -etkoille Helsingin päärautatieasemalla 23.3. klo 19 alkaen. Tapahtumaa vietettiin yhteisöllisessä hengessä artistien Yonan ja Ville Veikan upeista musiikkiesityksistä nauttien, ja paikalle saapui runsain joukoin yleisöä. Etkojen jälkeen siirryttiin viettämään Earth Houria ja näyttämään symbolinen valomerkki ilmaston ja luonnon puolesta.

”Valomerkki on etenkin päättäjille vahva viesti siitä, että vaadimme viipymättä konkreettisia tekoja ja päätöksiä ilmastonmuutoksen torjunnan ja luontokadon pysäyttämisen eteen”, sanoo Luukkonen.

Yritykset ja organisaatiot mukana Earth Hourissa

Tänä vuonna Earth Hourissa oli mukana 160 yritystä ja organisaatiota sekä lukuisia päiväkoteja ja kouluja ympäri Suomea.

Esimerkiksi useat WWF:n yrityskumppanit osoittivat tukensa luonnolle osallistumalla maailman suurimpaan ympäristötapahtumaan. Muun muassa Sanoma Media Finland sammutti Sanomatalon mediatorin valot tunniksi Earth Hourin aikaan. Sanoma kannusti myös henkilöstöään antamaan tunnin luonnolle osallistumalla kokouksiin ulkona kävellen tai syömällä ympäristötietoisesti. Posti sammutti Helsingin Ilmalassa sijaitsevan pääkonttorinsa julkisivun valaistuksen koko viikonlopun ajaksi ja innosti postilaisia osallistumaan Earth Houriin omalla tavallaan. Fazer näytti valomerkin luonnon ja ilmaston puolesta pimentämällä Fazerilan vesitornin valoteoksen Earth Hour -iltana. Fazer oli mukana myös WWF:n järjestämillä Earth Hour -etkoilla Helsingin päärautatieasemalla, jossa yleisö pääsi tutustumaan Fazer Aidon uuteen Sunshine-kaurajuomaan.

Myös useampi WWF Green Office -asiakas osallistui omalla tapahtumallaan Earth Houriin. Esimerkiksi Suomen asianajajaliitto järjesti liikuntatunnin luonnon helmassa ja KPMG Oy näytti valomerkin luonnon ja ilmaston puolesta.

Maailmalla Earth Houriin osallistui miljoonia ihmisiä yli 180 maassa, ja useat tunnetut maamerkit, kuten Sydneyn oopperatalo, Tokyo Tower, Pariisin Eiffel-torni ja New Yorkin Empire State Building sammuttivat valonsa Earth Hourin ajaksi.

Tutkimuksen toteutti YouGov. Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä 24.–25.3.2024 välisenä aikana YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa ja siihen vastasi 1034 henkilöä. Aineisto edustaa Manner-Suomen 15–79-vuotiasta väestöä.

Auta Ilmasto-kummina

Kummina tuet poliittista vaikuttamistyötämme sekä ilmastonmuutoksesta kärsivien lajien ja elinympäristöjen suojelua koko kansainvälisen verkostomme voimin. Nyt on kiire toimia yhdessä!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Ilmasto-kummina